Ryhmäpuhe Anni Sinnemäen puolesta

Kari_Emma_rintakuva2_webHyvät valtuutetut, hyvät ystävät

Rakkaus Helsinkiin on meitä kaikkia valtuutettuja yhdistävä tekijä. Me käytämme paljon aikaa ja energiaa paremman Helsingin puolesta. Me kaikki tässä salissa istuvat haluamme rakentaa kaupunkia, jossa ihmisten on hyvä elää.

Kotikaupunkimme muuttuu jatkuvasti- siinä missä eilen oli metsää saattaakin tänään olla uusi asuinalue, siellä missä eilen oli vanha ratapiha onkin huomenna taloja. Koko tätä suurta muutosta ajaa yksi asia: enemmän ja enemmän ihmisiä haluaa muuttaa Helsinkiin ja yhä useampi ihminen haluaa olla helsinkiläinen.

Me valtuustona olemme helsinkiläisille velkaa sen, että me teemme kaikkemme paremman Helsingin puolesta. Siksi esitän Anni Sinnemäkeä apulaiskaupunginjohtajan virkaan.

Sinnemäki on pätevä, kuunteleva ja aikaansaava johtaja. Sinnemäki on läpikotaisen helsinkiläinen. Hänellä on laaja kokemus politiikasta ja johtotehtävistä. Hän on johtanut eduskuntaryhmää ja puoluetta, eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaostoa. Hän on entinen työministeri, joka on vastannut Suomen työllisyys- ja kilpailupolitiikasta sekä osasta yrittäjyyspolitiikkaa. Hänen vastuulla on ollut myös useiden virastojen tulosohjaus. Valtioneuvoston ja kvartetin jäsenenä Sinnemäki on ollut mukana johtamassa Suomea.

Sinnemäki on istunut yli kolme vuotta ympäristövaliokunnassa, eli siinä valiokunnassa, joka eduskunnassa vastaa kaavoituksesta, asumisesta ja rakentamisesta. Sinnemäki tuntee Helsingin ja Helsingin päätöksenteon. Hän on toiminut valtuutettuna Helsingin kaupunginvaltuustossa vuoden 2005 alusta lähtien ja ollut myös lautakunnan puheenjohtajana. Valtuutettuna hän on ollut linjaamassa Helsingin kiinteistötoimen ja kaupunkisuunnittelun tavoitteita ja tekemässä niistä päätöksiä.

Helsingin muutosvauhti ei hidastu, päinvastoin. Ihmiset vaativat poliittisilta päättäjiltä täysin oikeutetusti läpinäkyvämpää ja parempaa toimintaa. Meidän täytyy laittaa uusi vaihde silmään Helsingin rakentamisessa. Kaupunkilaiset haluavat tulla mukaan kaupungin kehittämiseen.

Urban Helsingin esittelemä varjoyleiskaava on hieno esimerkki kaupunkilaisten voimasta. Me olemme kaikki kaupunkilaisilla töissä, ja nyt on uuden ajan aika. Annilla on kyky viedä hyvät ajatukset läpi päätöksiksi kaikkia osapuolia kuunnellen ja kaikkien kanssa neuvotellen. Se on taito, jota nyt tarvitaan.

Helsinkiläiset ansaitsevat apulaiskaupunginjohtajan, joka on kokenut, aikaansaava ja osallistava johtaja. Helsinkiläiset ansaitsevat apulaiskaupunginjohtajan, joka haluaa Helsingin parasta. Helsinkiläiset ansaitsevat apulaiskaupunginjohtajan, joka kuuntelee sekä päätöksentekijöitä että kaupunkilaisia.

Siksi Anni Sinnemäki apulaiskaupunginjohtajaksi.

Emma Kari,
Valtuustoryhmän puheenjohtaja