HOK-Elannossa

Kati Juva
Pinja Nieminen (pj)
Sari Näre

HOK-Elannon hallintoneuvostossa vihreitä edustavat Irina Krohn ja Samuli Laurikainen ja HOK-Elannon hallituksessa Sallamaari Muhonen.

Yhteystiedot:

Ryhmän puheenjohtaja: Pinja Nieminen nieminenpinja[at]gmail.com

Vihreiden tavoitteita HOK-Elannossa

• Säilytetään lähikaupat ja laajennetaan verkkokauppaa sekä kotiinkuljetusta koko HOK-Elannon alueelle.
    Taataan kätevä pääsy kauppaan kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä.
  • Huomioidaan ikääntyvät, liikuntarajoitteiset ja vammaiset asiakkaat: huolehditaan asioinnin esteettömyydestä.
  • Mahdollistetaan vaivaton pääsy kauppaan ja ravintoloihin pyörätuolilla, rollaattorilla ja lastenvaunujen kanssa.
  • Tarjotaan monipuolisia pakkauskokoja ja palveluja eri kokoisille perheille – huomioidaan myös yksinasuvat.
  • Nostetaan tuotevalikoiman kehittämisen lähtökohdiksi eettisyys, lähiruoka, luomutuotteet ja reilu kauppa. Taataan vaihtoehtoja monenlaisiin ruokailutottumuksiin.
  • Toteutetaan kestävää kehitystä vähentämällä ruokahävikkiä ja pakkausmateriaalien käyttöä sekä tehostamalla kierrätystä.
  • Suositaan uusiutuvaa energiaa sähkön- ja lämmöntuotannossa. Huolehditaan, että HOK-Elanto on reilu, vastuullinen ja tasa-arvoa edistävä työnantaja ravintoloissa, myymälöissä ja S-pankissa.
  • Kannustetaan vaikeasti työllistyvien palkkaukseen. Tuetaan hyvää työilmapiiriä ja työssä jaksamista.
  • Varmistetaan, että kaikki osuuskaupan toiminta on avointa ja rehellistä.

Lisätietoja HOK-Elannon nettisivuilta.

Tiedotteita HOK-Elannon vihreiltä

Tiedote 5.3.2012

Kaavoituksesta päättävät poliitikot ulos HOK-Elannon vaaleista

Helsingin Vihreiden hallitus ja valtuustoryhmä ovat linjanneet, että kaavoituksesta päättävät poliitikot eivät saa osallistua HOK-Elannon edustajistovaaleihin. Ehdokaslistalle ei otettu Helsingin kaupunginhallituksen, kaupunkisuunnittelulautakunnan tai kiinteistölautakunnan jäseniä.

Osuuskauppojen ja poliitikkojen kytköksistä on käyty viime vuosina paljon keskustelua. Mediassa on pohdittu aiheellisesti, tulisiko etenkin kaavoituksesta päättävien poliitikkojen jäävätä itsensä vaaleista.

Helsingin Vihreät toivoo, että HOK-Elannon edustajistossa olisi enemmän tilaa arjen asiantuntijoille, joilla riittää aikaa ja motivaatiota edustajistotyölle.

– Asiakasomistajien osallistuminen osuuskaupan päätöksentekoon on tärkeä arvo ja todellista arjen lähidemokratiaa, mutta samalla täytyisi säilyttää hajurakoa muuhun kunnalliseen päätöksentekoon. Täytyy ihmetellä onko maamme kiireisimmillä poliitikoilla todella aikaa ja motivaatiota paneutua myös lähikaupan kehittämiseen täyspainoisesti. Täytyykö valtakunnallisessa liigassa pelaavien poliitikkojen todella osallistua myös puulaakisarjan matseihin?, kysyy Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hannu Oskala.

– Vaikka vihreiden listoilla ei tällä kertaa ole mukana politiikan tunnetuimpia nimiä, toivon, että osuustoiminnassa riittää jatkossakin vihreitä arvoja ja eettistä kuluttamista ajavia edustajia, toteaa Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja Outi Silfverberg.

Hannu Oskala, Helsingin Vihreiden puheenjohtaja, 044 530 4712
Outi Silfverberg, Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja, 040 754 3313

Tiedote 30.11.2010

HOK-Elannon vihreät tyytyväisiä ydinvoimapäätökseen

Helsingin Osuuskauppa Elannon edustajiston vihreät jäsenet ovat tyytyväisiä osuuskaupan hallituksen päätökseen jättäytyä pois Fennovoiman ydinvoimahankkeesta.

Vihreiden mielestä ydinvoima ei ole kestävä energiaratkaisu. Yhdistämällä energiatehokkuuden parantamisen ja uusiutuvan energian lisäämisen saadaan paljon ydinvoimaa parempi ratkaisu sähköntuotantoon.

– Eliintarvikekaupoissa energiansäästömahdollisuuksia on runsaasti, muistuttavat edustajiston vihreät jäsenet.

– Esimerkiksi pakastealtaiden sähkönkulutusta voidaan leikata huomattavasti laittamalla altaisiin kannet.

Suomessa on käynnissä yksi ydinvoimalan rakennusprojekti, joka on vihreiden mielestä  maamme kaikkien aikojen epäonnistunein suurhanke. Voimalan piti valmistua jo vuonna 2009, mutta uusin arvio sen valmistumisajankohdaksi on vuosi 2013.

– Olkiluodon kolmosreaktorin kustannukset ovat kaksinkertaistuneet matkan varrella. Sen laskun maksavat ranskalaiset veronmaksajat, mutta tuskin saamme heitä Fennovoiman voimalan maksajiksi. Emme halua riskiä myöskään suomalaisten kuluttajien kannettavaksi, huomauttavat vihreät.

Vihreillä on HOK-Elannon edustajistossa kahdeksan paikkaa.

Sallamaari Muhonen, puh. 044 301 0640