Politiikka

Helsingin kaupunginvaltuustossa istuu 19 vihreää valtuutettua, joiden lisäksi kaupungin erilaisissa poliittisissa elimissä vaikuttaa noin 200 vihreää luottamushenkilöä. Vihreät kaupunginvaltuutetut ja muut luottamushenkilöt toimivat vaalikauden 2013-2016 kunnallisvaaliohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Vihreät ovat saaneet aikaan paljon tällä valtuustokaudella – jatketaan hyvää työtä!

Eduskunnassa vihreillä on 15 kansanedustajaa, joista helsinkiläisiä ovat Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Antero Vartia, Emma Kari ja Ozan Yanar.

Uusimmat tiedotteet

• Uusi varavaltuutettu Pauliina Saares Helsingin Vihreiden puheenjohtajaksi

Helsingin Vihreät valitsi eilen kevätkokouksessaan uudeksi puheenjohtajakseen Pauliina Saareksen. Saares on tuore varavaltuutettu, joka työskentelee Heidi Hautalan erityisavustajana ja Vihreiden kansainvälisten asioiden päällikkönä. Ihmisoikeus-, ympäristö- ja vastuullisuuskysymyksiin erikoistunut Saares on aiemmin työskennellyt kansalaisjärjestösektorilla, mm. Kepan asiantuntijatehtävissä.

• Viihtyisä kaupunkiympäristö, sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen ja energiapolitiikan käänne Vihreiden käsissä – Helsingin johtopaikat jaettu luottamuspaikkaneuvotteluissa

Vihreät ovat tyytyväisiä tänään lauantaina Helsingissä päättyneisiin puolueiden välisten luottamuspaikkaneuvotteluiden tulokseen. Vihreiden historian parhaan vaalituloksen jälkeisissä neuvotteluissa Vihreät sai vastuulleen kaupunkiympäristön sekä sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestarien tehtävät sekä Helsingin Energia Oy:n hallituksen puheenjohtajuuden. Kaupungin kärkitehtävistä myös kaupunginvaltuuston puheenjohtajuus sekä kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtajuus tulivat Vihreille. Kaupunginhallitukseen Vihreät sai neljä paikkaa.

– Vihreät on Helsingissä toinen suurista puolueista ja se puolue, joka kasvatti kuntavaaleissa eniten kannatustaan. Tämä neuvottelutulos näyttää, millä tavoin vihreiden edustamat arvot, kuten avoimuus, palvelujen tasa-arvoinen saatavuus ja ilmastonmuutoksen torjunta, vaikuttavat Helsingissä seuraavien neljän vuoden aikana. Tulevaisuudessa vihreä kädenjälki näkyy entistä selkeämmin esimerkiksi kaupunkisuunnittelussa, sosiaali- ja terveyspolitiikassa sekä energiapolitiikassa, iloitsee valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs.

– Uuden yleiskaavan vieminen eteenpäin ja tarkempien kaavapäätösten hiominen ilmastolle, sujuvalle liikkumisille, uusille asunnoille ja luonnolle parhaiksi mahdollisiksi on uuden kaupunginvaltuuston tärkeimpiä tehtäviä seuraavan neljän vuoden aikana. Tavoitteemme on rakentaa Helsingistä yhä viihtyisämpää ja elinvoimaisempaa joukkoliikennekaupunkia. Hyvällä yhteistyöllä rakennamme lisää hyviä koteja nykyisille ja tuleville helsinkiläisille sujuvien liikenneyhteyksien ääreen, arvokkaat viheralueet turvaten, linjaa kaupunkisuunnittelun nykyinen apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki.

– Olemme iloisia myös saadusta sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestarin paikasta. Vihreät on niin Helsingissä kuin eduskunnassakin ollut huolissaan siitä, ettei hallituksen kaavailema sote-uudistus täytä sille asetettuja tavoitteita palveluiden saavutettavuudesta tai kustannusten ja terveyserojen hillitsemisestä. Aiomme huolehtia Vihreän apulaispormestarin johdolla laadukkaiden lähipalveluiden säilymisestä ja helsinkiläisten terveyserojen kaventamisesta. Henkilöstön jaksamisesta valtavan muutoksen keskellä on myös syytä huolehtia, sanoo Vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Elina Moisio.

– Helsingin Energian hallituksen puheenjohtajuus oli ilahduttava saavutus neuvotteluissa. Suuret kaupungit ovat avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Vihreiden tavoitteena on tehdä Helsingistä hiilivapaa edelläkävijä joka luottaa ja kehittää parhaita vähäpäästöisiä ratkaisuja. Euroopan parhaat kaupungit kilpailevat tällä hetkellä ennen kaikkea siitä, kuka torjuu ilmastonmuutosta kaikkein tehokkaimmin, kertoo Sinnemäki.

Vihreitä edustajia eri tehtäviin ei ole vielä nimetty. Nimeäminen aloitetaan apulaispormestarien valinnalla Vihreän valtuustoryhmän kokouksessa keskiviikkona 26.4. Tämän jälkeen jaetaan muita luottamuspaikkoja. Kaikki Vihreiden luottamuspaikat täytetään toukokuun puoliväliin mennessä.

Otso Kivekäs, puh. 044 333 6338
    Anni Sinnemäki, puh. 050 511 3166
    Elina Moisio, puh. 040 5755 988

• Helsingin omaishoidon tuen tarkistaminen päätettävä lautakunnassa

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta ohjeisti tänään kokouksessaan kaupungin sosiaali- ja terveysvirastoa keskeyttämään omaishoidon tuen tarkistukset. Joulukuussa viraston uusimien kriteerien on kritisoitu heikentävän omaishoitajien tukea Helsingissä. Muutokset ovat synnyttäneet laajaa kritiikkiä omaishoitajaperheiden keskuudessa.

• Hallituksen malli lisää hallintoa, terveyseroja ja kustannuksia – Helsinki käsitteli valinnanvapauslausuntoa

Helsingin Vihreät kuntapäättäjät ovat huolissaan hallituksen kaavailuista sote-palveluiden valinnanvapausmalliksi. Periaatteena Vihreistä on tervetullutta, että ihmisillä on mahdollisuuksia vaikuttaa ja valita palveluitaan. Hallituksen malli kuitenkin lisää sekä kustannuksia että hyvinvointi- ja terveyseroja.

• Vihreillä vahva ehdokaslista – monipuolisella joukolla kohti kuntavaalikevättä

Vihreät jätti ehdokaslistansa Helsingin keskusvaalilautakunnalle eilen tiistaina. Ehdolle kuntavaaleihin asettuu täysi lista – 127 ehdokasta. Ehdokasasettelu onnistui loppukiriä myöden hienosti, ja Vihreät lähtevät kampanjoimaan monipuolisella listalla, joka edustaa laajasti eri ikä- ja ammattiryhmiä ja monipuolisesti Helsingin asukkaita. Ehdolle lähtevät muun muassa Satu Silvo, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Emma Kari, Ozan Yanar, Maria Ohisalo, Otso Kivekäs, Tuuli Kousa ja Tino Singh.

”Erinomaisella ehdokaslistalla on kuntavaaleissa suuri merkitys. Erityisen ilahduttavaa on, miten moni tuore kasvo on asettunut ehdolle. Listalla on useita kymmeniä ehdokkaita, jotka eivät ole olleet aiemmin ehdokkaina missään vaaleissa – monet eivät ole olleet mukana Vihreissäkään ennen ehdokkuuttaan. Listalle taisi tällä kertaa olla ennätysmäärä kiinnostuneita. On upeaa huomata, miten laajasti Vihreä ehdokkuus on herättänyt mielenkiintoa. Samalla on tietysti ikävää, etteivät kaikki osaavat ja innostuneet ihmiset mitenkään mahtuneet listallemme”, kertoo Helsingin Vihreiden vaalipäällikkö Taina Tyrväinen.

19:sta nykyisestä Vihreästä kaupunginvaltuutetusta asettuu uudelleen ehdolle peräti 15. Lautakuntien neljästä Vihreästä puheenjohtajasta ehdolle asettuu kolme. Vihreiden ehdokaslistalta löytyvät myös kaikki nykyiset Vihreät kaupunginhallituksen jäsenet. Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs arvioi, että Vihreiden aikaansaavuus tällä valtuustokaudella on lisännyt entisestään monien kuntapoliitikkojen intoa vaalityöhön.

”Viime vuosina on tullut selväksi, miksi Vihreitä tarvitaan Helsingissä. Olemme saaneet yhdessä aikaan paljon. Viimeisen neljän vuoden aikana olemme muun muassa turvanneet tasa-arvoisen päivähoidon kaikille helsinkiläislapsille, tehneet Hämeentiestä pyöräily- ja joukkoliikennekadun, kääntäneet Helsingin energiapolitikan suunnan, satsanneet sujuvaan joukkoliikenteeseen ja lisänneet helsinkiläisten vaikutusvaltaa siinä, ketkä tätä kaupunkia johtavat. Kaupunkilaisten kannatusmittauksissa antama tuki ja luottamus Vihreiden tekemään työhön ilahduttaa ja motivoi valtuutettuja tulevaan.”