Politiikka

Helsingin kaupunginvaltuustossa istuu 21 vihreää valtuutettua varaedustajineen, joiden lisäksi kaupungin erilaisissa poliittisissa elimissä vaikuttaa noin 200 vihreää luottamushenkilöä. Vihreät kaupunginvaltuutetut ja muut luottamushenkilöt toimivat vaalikauden 2017–2021 kunnallisvaaliohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Vihreät ovat saaneet aikaan paljon tällä valtuustokaudella – jatketaan hyvää työtä!

Eduskunnassa vihreillä on 20 kansanedustajaa, joista helsinkiläisiä ovat Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Atte Harjanne, Mari Holopainen, Emma Kari ja Maria Ohisalo. Vihreillä on hallituksessa kolme ministeriä, joista helsinkiläisiä ovat ulkoministeri Pekka Haavisto ja sisäministeri Maria Ohisalo.

Uusimmat tiedotteet

• Helsingin budjetti 2020: Tekoja ilmaston, lasten ja tulevaisuuden puolesta

”Ilmastotoimilla on kiire. Tavoitteemme hiilineutraalista Helsingistä on ohjattava jokaista vuotta ja talousarviota. Kunnianhimoisen päästövähennysohjelmamme jokainen toimenpide on toteutettava. Tämä ei ole helppoa mutta siitä huolimatta välttämätöntä. Ilmastoteot ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ovat tekoja lastemme tulevaisuuden puolesta”, toteaa vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Reetta Vanhanen budjettiryhmäpuheessa.

• Kati Juva: Rollaattorilla pitää päästä ilmaiseksi bussiin

Helsingin kaupunginhallitus päätti 16. syyskuuta ryhtyä toimenpiteisiin, jotta Helsingin seudun liikenne HSL myöntäisi rollaattorin kanssa liikkuville ihmisille maksuttoman matkustamisen sen bussiliikenteessä. Asia tuli käsittelyyn valtuutettu Kati Juvan (vihr.) aloitteesta. Päätös syntyi yksimielisesti vastoin esittelijöiden ehdotusta. Helsingin vanhusneuvosto on ajanut muutosta jo pitkään.

• Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakuntaan uusia vihreitä jäseniä

Helsingin kaupunginvaltuusto nimitti kokouksessaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakuntaan uusia vihreitä jäseniä. Lautakuntaan nimettiin valtuutettu Johanna Sydänmaa ja varavaltuutettu Pauliina Saares, joka valittiin samalla johtamaan nuorisojaostoa.

• 100 000 uutta puuta Helsinkiin!

Helsingin Vihreä valtuustoryhmä on jättänyt tänään ryhmäaloitteen 100 000 uuden puun istuttamisesta Helsinkiin.

–Puut luovat viihtyisää kaupunkia. Kaupunkipuut suojaavat auringolta, ne lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta, ja niiden juurilta löytyy niin leikkipaikkoja lapsille kuin paikkoja piknik-vilteille. Siksi esitämme 100 000 puun istuttamista Helsinkiin, kommentoi Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Kaisa Hernberg.

Helsinki on kaupunkistrategiassaan sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä, mikä vaatii kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen 80 prosentilla vuoden 1990 tasosta. Hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa puilla on merkittävä rooli, sillä ne toimivat hiilinieluina.

Aloitteessa todetaan, että kaupunkipuilla on paljon myönteisiä vaikutuksia luontoon ja ihmisiin. Puut parantavat katutilan viihtyisyyttä, tasaavat lämpötilaeroja ja toimivat merkittävänä osana kaupunkiluonnon viherverkostoa. Puut auttavat myös hulevesien luonnonmukaisessa käsittelyssä, sillä niiden juuristo imeyttää vettä ja vähentää siten kaupunkitulvien riskiä.

–Puita mahtuu Helsinkiin lisää. Vihreät näkee, että määrällinen tavoite 100 000 uudesta puusta on hyvä asettaa, jotta puiden istuttamista tehtäisiin aina kuin siihen on mahdollisuus, esimerkiksi koulujen ja päiväkotien pihoille, teiden varsille ja asuinalueita rakennettaessa. Uudet puut voivat olla niin kaupunkibulevardien lehmuksia, puistojen hedelmäpuita kuin lähiöiden jykeviä havupuitakin, sanoo Hernberg.

Vihreän valtuustoryhmän ryhmäaloitteessa todetaan, että vastaavia määrällisiä tavoitteita on asetettu monissa kaupungeissa kansainvälisesti – esimerkiksi New Yorkissa, Vancouverissa ja Berliinissä. Helsingin kaupungin omien toimien lisäksi puiden istuttamisessa voidaan tehdä yhteistyötä yritysten, kiinteistönomistajien ja kaupunkilaisten kanssa.

Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Kaisa Hernberg, kaisa.hernberg[at]gmail.com

• Emma Kari: Helsinkiin kaksivuotisen esikoulun kokeilu

Vihreä kansanedustaja, kasvatus- ja koulutusjaoston puheenjohtaja Emma Kari esittää Helsinkiin kaksivuotisen esiopetuksen pilottia. Kari teki aiheesta tämän päivän valtuuston kokouksessa aloitteen.