Politiikka

Helsingin kaupunginvaltuustossa istuu 19 vihreää valtuutettua, joiden lisäksi kaupungin erilaisissa poliittisissa elimissä vaikuttaa noin 200 vihreää luottamushenkilöä. Vihreät kaupunginvaltuutetut ja muut luottamushenkilöt toimivat vaalikauden 2013-2016 kunnallisvaaliohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Vihreät ovat saaneet aikaan paljon tällä valtuustokaudella – jatketaan hyvää työtä!

Eduskunnassa vihreillä on 15 kansanedustajaa, joista helsinkiläisiä ovat Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Antero Vartia, Emma Kari ja Ozan Yanar.

Uusimmat tiedotteet

• Vihreä voitto kaupunginvaltuuston kokouksessa: Helsinki haluaa irtautua Fennovoiman-Rosatomin ydinvoimalahankkeesta

Helsinki käynnistää toimet irtautuakseen Fennovoiman ja Rosatomin riskialttiista ydinvoimalahankkeesta. Vihreiden kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Karin esitys voitti hetkiä sitten kaupunginvaltuuston tiukan äänestyksen luvuin 39-37.

Kari esitti, että Helsinki käynnistää omistajaohjaustoimet kutsumalla ylimääräisen yhtiökokouksen Vantaan Energian irroittaumiseksi Fennovoiman ydinvoimahankkeesta. Helsinki on mukana Rosatomin ydinvoimalahankkeessa osittain omistamansa Vantaan energian kautta.

– Päätös kertoo siitä, että Helsingissä halutaan katso eteenpäin ja tehdä tulevaisuuden ratkaisuja. Fennovoiman tilanteesta kertoo paljon se, että valtuuston keskustelussa yksikään kaupunginvaltuutettu ei halunnut hanketta puolustaa. Fennovoimaan sisältyy niin paljon riskejä, että jopa ydinvoimaan muuten myönteisesti suhtautuvat kritisoivat hanketta, Emma Kari sanoo.

– Osakas toisensa jälkeen on irtautunut Fennovoimasta nimenomaan taloudellisten riskien vuoksi. Ydinvoimahankkeissa budjettien ja aikataulun pettämisestä ja hintojen kohoamisesta on tullut enemmän sääntö kuin poikkeus. On todennäköistä, ettei Fennovoiman tarjoama sähkö tule ydinvoimalan valmistuttua olemaan kilpailukykyistä. On kyseenalaista, onko koko hanke ensinkään omistajilleen taloudellisesti kannattava, Kari sanoo.

Kesko-konserniin kuuluva Kestra Oy sai välimiesoikeudelta tammikuussa päätöksen, että se voi irtautua ydinvoimalahankkeesta. Tämä saattaa avata myös muille hankkeen osakkaille mahdollisuuden jättäytyä pois. Keskon poisjäänti voi tarkoittaa taloudellisten lisävastuiden lankeamista jäljelle jääville omistajille. Näyttää epätodennäköiseltä, että Fennovoima löytäisi näille osakkeille muita ostajia. Vantaan energia on suurin kuntataustainen Fennovoiman omistaja, Helsinki puolestaan omistaa 40 prosenttia Vantaan energiasta.

– Viimeisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa tehty päätös on upea lopetus valtuustokaudelle, jolla monet Vihreille tärkeät tavoitteet ovat edenneet harppauksin. Seuraavaksi Helsingin on satsattava tulevaisuuden energiavaihtoehtoihin: uusiutuvan energian tuotantoon, älykkäisiin sähköverkkoihin, energiatehokkuuteen ja muihin kestäviin vaihtoehtoihin. Se on ilmaston ja helsinkiläisten veronmaksajien etu, Kari sanoo.

Emma Kari, puh. 044 300 6801

• Emma Kari: Helsinki irti Fennovoimasta

Vihreät vaativat, että Helsingin on käynnistettävä toimet Helsingin irtautumiseksi Fennovoiman ja Rosatomin riskialttiista ydinvoimalahankkeesta. Helsinki on mukana Rosatomin ydinvoimalahankkeessa osittain omistamansa Vantaan energian kautta. Kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Karin aloite käsitellään tänään Helsingin kaupunginvaltuustossa.

-Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalahankkeeseen liittyy suuria taloudellisia riskejä. Ydinvoimalahankkeiden yskiessä uusiutuvan energian hinta on jatkanut laskuaan. Siksi on todennäköistä, ettei Fennovoiman tarjoama sähkö tule ydinvoimalan valmistuttua olemaan kilpailukykyistä.  On kyseenalaista, onko koko hanke ensinkään omistajilleen taloudellisesti kannattava, Kari sanoo.

Kesko-konserniin kuuluva Kestra Oy sai välimiesoikeudelta tammikuussa päätöksen, että se voi irtautua ydinvoimalahankkeesta. Tämä voi hyvin avata myös muille hankkeen osakkaille mahdollisuuden jättäytyä pois. Keskon poisjäänti tarkoittaa taloudellisten lisävastuiden lankeamista hankkeen jäljelle jääville omistajille. Näyttää epätodennäköiseltä, että Fennovoima löytäisi näille osakkeille muita ostajia. Vantaan energia on suurin kuntataustainen Fennovoiman omistaja, Helsinki omistaa 40 prosenttia Vantaan energiasta.

– Keskon saama välimiespäätös asettaa voimakkaasti kyseenalaiseksi koko Fennovoiman rahoituksellisen perustan. Jos ja kun markkinasähkö tulee olemaan huomattavasti Fennovoiman tuottamaa sähköä halvempaa, tietää se tappioita omistajille, jotka ovat sitoutuneet ostamaan kaiken Fennovoiman tuottaman sähkön omistustensa suhteessa. Viimeistään nyt pitäisi kaikille olla selvää, että Fennovoimasta ei tule koskaan tuottavaa tai järkevää investointia, Kari sanoo.

Myös hankkeen viivästyminen aikataulustaan, mahdolliset EU-pakotteet sekä ydinturvallisuuteen ja jätehuoltoon liittyvät epävarmuudet lisäävät hankkeen mahdollisia kustannuksia ja riskejä.

– Kuntalaisten omistaman energiayhtiön ei ole perusteltua olla mukana näin epävarmassa ja riskialttiissa suurhankkeessa. Se ei ole taloudellisesti järkevää eikä, veronmaksajiemme edun mukaista. Pääomalla, jonka olemme sitomassa Fennovoima-hankkeeseen, olisi tarpeellisempia, tuottavampia ja vähemmän riskialttiita vaihtoehtoja. Meidän tulisi satsata tulevaisuuden energiavaihtoentoihin: uusiutuvan energian tuotantoon, älykkäisiin sähköverkkoihin, energiatehokkuuteen ja muihin kestäviin ja taloudellisesti kannattaviin vaihtoehtoihin. Se on ilmaston ja helsinkiläisten kukkaroiden etu, Kari linjaa.

Kari esittää tämän päiväisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa, että Helsinki käynnistää omistajaohjaustoimet kutsumalla ylimääräisen yhtiökokouksen Vantaan Energian irroittaumiseksi Fennovoiman ydinvoimahankkeesta.

Emma Kari, puh. 044 300 6801

• Lisää luottamushenkilöitä valittu: Kivekäs, Sinnemäki ja Hamid varapuheenjohtajiksi kaupunginhallitukseen sekä elinkeino- ja konsernijaostoihin

Vihreät kaupunginvaltuutetut valitsivat lisää ehdokkaita Helsingin luottamustehtäviin kokouksessaan viikonloppuna. Kaupunginhallituksen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi esitetään valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekästä. Kaupunginhallituksen elinkeinojaoston varapuheenjohtajaksi Vihreät esittävät apulaispormestari Anni Sinnemäkeä ja muiksi jäseniksi apulaispormestari Sanna Vesikansaa ja kansanedustaja Ozan Yanaria. Kaupunginhallituksen konsernijaostoa varapuheenjohtaamaan esitetään kaupunginvaltuutettu Jasmin Hamidia. Jaoston toiseksi jäseneksi Vihreät esittää varakaupunginvaltuutettu Hannu Oskala.

Valtaosa vihreistä Helsingin luottamushenkilöistä on nyt valittu. Myös ylikunnallisten luottamustehtävien valinta on alkanut. Vihreät esittävät Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS:n hallitukseen kaupunginvaltuutettu Reetta Vanhasta ja HUS:n valtuuston puheenjohtajaksi varakaupunginvaltuutettu Suzan Ikävalkoa. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitukseen esitetään kaupunginvaltuutettu Atte Harjannetta ja varakaupunginvaltuutettu Amanda Pasasta.

Kaikki tähän mennessä tehdyt luottamuspaikkavalinnat löytyvät täältä.

Otso Kivekäs, valtuustoryhmän puheenjohtaja
    044 333 6338

• Lisää kärkipoliitikkoja valittu: Otso Kivekäs jatkaa valtuustoryhmän puheenjohtajana, Maria Ohisalo kaupunginhallitukseen

Vihreät kaupunginvaltuutetut valitsivat tänään kokouksessaan valtuustoryhmän puheenjohtajaksi Otso Kivekkään. Kivekäs on toiminut ryhmän puheenjohtajana jo kahden vuoden ajan. Ryhmän ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valitiin kolmannen kautensa aloittava kaupunginvaltuutettu Jasmin Hamid ja toiseksi varapuheenjohtajaksi huhtikuun kuntavaaleissa valittu tuore valtuutettu Fatim Diarra.

Kaupunginhallituksen jäseniksi vihreät valitsivat ryhmän puheenjohtaja Otso Kivekkään ja uuden kaupunginvaltuutetun, köyhyystutkija Maria Ohisalon. Kaupunginhallituksen muut vihreät jäsenet ovat keskiviikkona apulaispormestareiksi valitut Anni Sinnemäki ja Sanna Vesikansa.

– Olen valtavan innostunut jatkamaan työtä Vihreän ryhmän puheenjohtajana tilanteessa, jossa helsinkiläiset antoivat vihreälle politiikalle Helsingissä sen historian suurimman luottamuksen. Rakennamme yhdessä kasvavaa ja elinvoimaista, lapsiin investoivaa ja välittävää kaupunkia. Seuraavien neljän vuoden aikana tavoitteenamme on saada Helsinkiin maksuton varhaiskasvatus, reippaasti lisää asuntoja paikoille, joissa joukkoliikenne on sujuvaa ja houkuttelevaa ja Kansallinen kaupunkipuisto turvaamaan Helsingin ainutlaatuisia metsiä ja saaria, Kivekäs linjaa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan varapuheenjohtajaksi ja lautakunnan alaisen suomenkielisen jaoston puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Emma Kari. Kari puheenjohtaa tällä hetkellä Helsingin varhaiskasvatuslautakuntaa. Sekä Kari että Ohisalo ovat ehdolla Vihreiden puheenjohtajaksi.

Helsingin energiayhtiö Helen Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi Vihreät valitsivat Osmo Soininvaaran. Yhtiön hallituksen jäseneksi valittiin myös uusi kaupunginvaltuutettu, cleantech-asiantuntija Kaisa Hernberg.

Otso Kivekäs, puh. 044 333 6338
    Maria Ohisalo, puh. 040 703 4185

29.4. nimettyjä kuntapoliitikkoja:
    Kaupunginhallitus:
    Otso Kivekäs
    Maria Ohisalo

Kaupunkiympäristölautakunta:
    Osmo Soininvaara
    Kaisa Hernberg
    Tuomas Rantanen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta
    Emma Kari (vpj)
    Fatim Diarra

Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunta
    Mari Holopainen
    Jussi Chydenius
    Elina Moisio

Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnan nuorisojaosto:
    Mari Holopainen (pj)

Sosiaali- ja terveyslautakunta
    Kati Juva
    Tuomas Tuure

Sosiaali- ja terveyslautakunnan jaosto
    Kati Juva (pj)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta:
    Jarmo Nieminen (pj)

Digitalisaatiotoimikunta:
    Minerva Krohn (pj)

Helen Oy:n hallitus
    Osmo Soininvaara (pj)
    Kaisa Hernberg

• Helsingin vihreitä kärkipoliitikkoja valittu: apulaispormestareiksi Anni Sinnemäki ja Sanna Vesikansa, kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi Tuuli Kousa

Vihreiden valtuustoryhmä valitsi tänään kokouksessaan kaupunkiympäristön apulaispormestariksi Anni Sinnemäen, sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestariksi Sanna Vesikansan ja kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi Tuuli Kousan.

Anni Sinnemäki on 43-vuotias kaupunkisuunnittelun ja kiinteistötoimen apulaiskaupunginjohtaja. Hän oli Vihreiden ääniharava saaden kuntavaaleissa yhteensä 8841 ääntä.

– Helsingissä on juuri nyt valtavasti mahdollisuuksia rakentaa vetovoimaista, tasavertaista ja mielenkiintoista kaupunkia. Tulevina vuosina Helsingissä ratkaistaan iso osa kestävän ja hyvän kaupungin kysymyksistä, uudistetaan liikennejärjestelmää, tasa-arvoisia kaupunginosia, vaikutetaan asumisen hintaan, ja tehdään töitä uusien yritysten ja työpaikkojen saamiseksi Helsinkiin. Seuraavan neljän vuoden aikana me voimme olla tekemässä Helsingistä innostavaa kansainvälistä esimerkkikaupunkia ilmastonmuutoksen torjunnassa ja alueiden eriytymisen ehkäisyssä samalla kun rakennamme kaupunkia, joka asukkailleen entistä tasa-arvoisempi ja viihtyisämpi, Sinnemäki linjaa.

– Se, että mahdollisuuksia on nyt paljon, perustuu paljon siihen työhön, jota vihreät ovat tehneet pitkäjänteisesti ja erityisesti viime vuosien aikana. Helsingin vihreiden kautta historian paras vaalitulos antaa meille valmiuden jatkaa tehtyä työtä entistä kunnianhimoisemmin, Sinnemäki jatkaa.

Sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestariksi Vihreät valitsivat Sanna Vesikansan. Vesikansa on 44-vuotias valtiotieteiden maisteri. Hän asuu perheineen Pakilassa. Kuluvalla valtuustokaudella Vesikansa on toiminut kaupunginhallituksen jäsenenä ja varhaiskasvatuslautakunnan puheenjohtajana. Aiemmin hän on toiminut mm. sosiaalilautakunnassa.

Vesikansa toimii asiantuntijana Pelastakaa Lapsissa. Aiemmin hän on Stakesissa ja THL:lla toteuttanut sosiaali- ja terveysalan kehittämishankkeita Suomessa ja lähialueilla, uusissa EU-jäsenmaissa sekä kehittyvissä maissa. Hän on työskennellyt myös YK:n väestörahastossa Etiopiassa seksuaali- ja lisääntymisterveyden kehittämisessä.

– Seuraavat vuodet ovat tärkeitä helsinkiläisten hyvinvoinnille. On ollut ilo olla mukana yhdistämässä sosiaali- ja terveyspalveluita Helsingissä. Sote-uudistuksessa on varmistettava riittävä siirtymäaika ja se, että uudistus toteutetaan Helsingissä hallitusti ihmisten terveyttä ja palveluita vaarantamatta. Apulaispormestarina tärkeimpiä tehtäviäni on edistää ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea, eriarvoisuuden vähentämistä ja hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamista, Vesikansa linjaa.

Tuuli Kousa jatkaa kaupunginvaltuuston puheenjohtajana. Hän aloittaa kolmannen kautensa kaupunginvaltuustossa.  Aiemmin Kousa on toiminut mm. neljä vuotta kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtajana. Koulutukseltaan Kousa on Master of Laws. Hän työskentelee OP:ssa yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtajana. 37-vuotias Kousa asuu perheineen Töölössä.

– Edellisellä valtuustokaudella teimme kauaskantoisia Helsingin tulevaisuutta muokkaavia päätöksiä. Talouden suhdanteista huolimatta Helsingissä moni asia on nyt kohtuullisen hyvin. Mutta edelleen on tehtävä työtä elinvoimaisen Helsingin ja toimivan arjen eteen. Kaupunginvaltuuston puheenjohtajuus on kunniatehtävä, sillä uudella valtuustolla on tässä positiivisen muutoksen edistämisessä tärkeä rooli, Kousa linjaa

Muita luottamuspaikkoja, mm. valtuustoryhmän puheenjohtajisto ja kaupunginhallituksen jäsenet, täytetään vihreiden ryhmäkokouksessa 29.4. Kaikki Vihreiden luottamuspaikat täytetään toukokuun puoliväliin mennessä.

Anni Sinnemäki, puh. 050 511 3166
    Sanna Vesikansa, puh. 040 745 9586