Politiikka

Helsingin kaupunginvaltuustossa istuu 19 vihreää valtuutettua, joiden lisäksi kaupungin erilaisissa poliittisissa elimissä vaikuttaa noin 200 vihreää luottamushenkilöä. Vihreät kaupunginvaltuutetut ja muut luottamushenkilöt toimivat vaalikauden 2013-2016 kunnallisvaaliohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Vihreät ovat saaneet aikaan paljon tällä valtuustokaudella – jatketaan hyvää työtä!

Eduskunnassa vihreillä on 15 kansanedustajaa, joista helsinkiläisiä ovat Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Antero Vartia, Emma Kari ja Ozan Yanar.

Uusimmat tiedotteet

Helsingin Vihreät hakee

TOIMINNANJOHTAJAA

Olemme Helsingin toiseksi suurin puolue ja Vihreiden suurin piiriyhdistys. Haemme viestinnästä kiinnostunutta toiminnanjohtajaa ja Vihreän valtuustoryhmän sihteeriä. Työsuhde on vakituinen ja alkaa elo-syyskuun vaihteessa tai sopimuksen mukaan. Työn pääasiallinen suorituspaikka on Vihreiden puoluetoimisto Punavuoressa.

Toiminnanjohtaja vastaa järjestön yleisestä toiminnasta ja taloudesta sekä toimiston henkilöstö- ja taloushallintotehtävistä. Työhön kuuluu monipuolisesti erilaisia viestinnän tehtäviä, erityisesti ulkoisen viestinnän suunnittelua, toteuttamista ja kehittämistä. Vuosina 2018-2019 tehtäviin sisältyy eduskunta-, euro- sekä mahdollisesti järjestettävien maakuntavaalien valmistelua ja viestintää yhdessä vaalipäällikön kanssa.

Helsingin vihreän valtuustoryhmän poliittisen sihteerin tehtäviin kuuluu viestinnän suunnittelua, toteuttamista ja kehittämistä, Vihreän kaupunginvaltuustoryhmän ja kaupunginhallitusryhmän asioiden valmistelua sekä vihreiden luottamushenkilöiden avustamista.

Strateginen ote, hyvät organisointitaidot, monipuolinen viestintäosaaminen sekä hyvä politiikan ja median ymmärrys ovat tehtävän kannalta oleellisia taitoja. Tehtävään valittavalla henkilöllä tulee olla kykyä ja intoa sosiaalisen median kanavien sekä visuaalisen viestinnän kehittämiseen.

Emme vaadi tätä kaikkea, mutta arvostamme:

• -Vihreitä arvoja
    • -Soveltuvaa koulutusta
    • -Kokemusta järjestötoiminnasta ja näkemystä vaikuttavasta poliittisesta viestinnästä
    • -Organisointikykyä sekä oma-aloitteista ja järjestelmällistä työotetta
    • -Hyviä suullisia ja kirjallisia viestintätaitoja
    • -Digitaalisten kanavien, kuvallisen kerronnan ja sosiaalisen median hyvää hallintaa ja intoa viestinnän kehittämiseen
    • -Kokemusta kampanjoinnista
    • -Paineensietokykyä, priorisointitaitoja ja joustavaa otetta

Lisäksi eduksi katsotaan kuvankäsittelyyn, taittoon ja videoiden tuottamiseen liittyvä osaaminen, hyvä visuaalinen silmä sekä ruotsin ja englannin kielen taito.

Tarjoamme sinulle:

• -Mielenkiintoisen, haastavan ja monipuolisen työn, jolla on laajaa yhteiskunnallista merkitystä
    • -Näköalapaikan Helsingin päätöksentekoon
    • -Mahdollisuuden vaikuttaa oman työn sisältöön ja työskentelytapoihin
    • -Innostavan työympäristön ja mukavat työkaverit

Tehtävä on kokoaikainen, työaika on 37,5 tuntia viikossa. Työtehtäviä on säännöllisesti myös iltaisin ja satunnaisesti viikonloppuisin. Palkka määräytyy Vihreä liitto rp:n palkkataulukon mukaisesti (vaatimustaso 5, peruspalkka 3108,68 euroa).

PDF-muotoiset hakemukset ansioluetteloineen pyydetään lähettämään pe 3.8. klo 23.59 mennessä sähköpostitse osoitteeseen hevi-rekry@vihreat.fi, otsikoi viestisi “toiminnanjohtaja”. Haastattelut pyritään järjestämään viikoilla 32-33.

Lisätietoja antavat:

Maaria Parry, Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja,
    puh. 040 754 3313 (soittoajat 9.-13.7. ja 30.-31.7.)

Otso Kivekäs, Helsingin Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja,
    puh. 044 333 6338 (soittoajat 25.6.-2.7. ja 30.7.-3.8.)

Sami Halme, Helsingin Vihreiden puheenjohtaja,
    puh.0400 420 799

• Ensimmäiset eduskuntavaaliehdokkaat nimetty!

Outi Alanko-Kahiluoto, Emma Kari, Maria Ohisalo ja Sameli Sivonen

Helsingin Vihreät nimesi tänään ensimmäiset neljä ehdokasta huhtikuussa 2019 pidettäviin eduskuntavaaleihin. Nimetyt ehdokkaat ovat Outi Alanko-Kahiluoto, Emma Kari, Maria Ohisalo ja Sameli Sivonen.

Kansanedustaja ja filosofian tohtori Outi Alanko-Kahiluoto lähtee tavoittelemaan neljättä kautta eduskunnassa. Kuluvana vaalikautena Alanko-Kahiluoto on ollut sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen ja tehnyt aktiivisesti töitä ihmisten palveluja heikentävän sote-uudistuksen kaatamiseksi. ”Olen erittäin motivoitunut ja sitoutunut jatkamaan työtäni Vihreiden tavoitteiden edistämiseksi. Eriarvoisuuden vähentäminen ja ilmastonmuutoksen pysäyttäminen ovat aikamme tärkeimmät tehtävät ja haluan olla mukana vihreässä eduskuntaryhmässä tekemässä työtä näiden tavoitteiden eteen”, Alanko-Kahiluoto kertoo.

Ensimmäisen kauden kansanedustaja Emma Kari haluaa myös jatkaa työtään tasa-arvon, köyhyyden vähentämisen ja ympäristön puolesta. “Viimeiset kolme vuotta kovalla ja epäoikeudenmukaiselle politiikalla on luotu juopia ihmisten välille. Meidän tehtävämme on kääntää tämän maan suunta. Me teemme sen puolustamalla tasa-arvoista koulutusta, torjumalla köyhyyttä ja luomalla kestävää kasvua ympäristön ehdoilla. Näiden asioiden puolesta työskentelyä halua jatkaa eduskunnassa”, Kari toteaa. Emma Kari on myös kaupunginvaltuutettu ja Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan varapuheenjohtaja.

Nyt nimettyjen ehdokkaiden joukossa on myös Vihreiden varapuheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu Maria Ohisalo, yhteiskuntatieteiden tohtori, joka on tehnyt näkyvää työtä köyhyyden, asunnottomuuden ja leipäjonojen poistamiseksi niin politiikassa, tutkijana kuin nykytyössään edullisia vuokra-asuntoja tarjoavassa Y-Säätiössä. “Lähdin politiikkaan, koska hyvinvoivilla on jo etujensa ajajat, mutta esimerkiksi pienituloiset ja asunnottomat jäävät helposti pois politiikan agendoilta ja tavoitteista. Suomi tarvitsee muun muassa pitkän linjan eriarvoisuuden vastaisen ja köyhyyden poistamiseen tähtäävän strategian ja koti kuuluu kaikille”, Ohisalo toteaa.

Neljäs tänään nimetty ehdokas on Vihreiden nuorten toinen puheenjohtaja Sameli Sivonen. Sivonen on 26-vuotias arkkitehtiopiskelija ja vihreiden varavaltuutettu. “Tulevissa vaaleissa meidän on aika taas panostaa tulevaisuuteen ja perua hallituksen nuoriin ja koulutukseen tekemät leikkaukset. Mulle Suomi on hyvinvointivaltio, joka uskoo ihmisiin ja luo mahdollisuuksia esimerkiksi perustulon avulla”, Sivonen sanoo.

“Vihreiden tavoitteena on nousta eduskuntavaaleissa Helsingin suurimmaksi puolueeksi. Viimeaikaiset kannatuskyselyt osoittavat, että tähän on kaikki mahdollisuudet”, iloitsee Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Sami Halme.

Lisää vihreitä ehdokkaita nimetään elo-syyskuun vaihteessa. Oletko kiinnostunut eduskuntavaaliehdokkuudesta? Kerro siitä täällä.

Puheenjohtaja Sami Halme, puh. 0400 420 799

Toiminnanjohtaja Maaria Parry, puh. 040 754 3313

• Vuosi valtuustoa – mitä saimme aikaan?

Tasan vuosi sitten uusi kaupunginvaltuusto kokoontui ensimmäiseen kokoukseensa. Sitä ennen huhtikuun kuntavaaleissa useampi helsinkiläinen antoi äänensä Vihreille kuin koskaan aiemmin. Kaupunkilaisilta saamamme valtavan luottamuksen, 21 kaupunginvaltuutetun, kahden apulaispormestarin muiden luottamushenkilöiden voimin olemme koko kuluneen vuoden tehneet Helsingissä hartiavoimin töitä, jotta yhteinen Helsinkimme olisi entistä tasa-arvoisempi, toimivampi ja ekologisempi. Itse olen jatkanut tehtäviäni Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana ja kaupunginhallituksen jäsenenä sekä aloittanut kasvatus- ja koulutuslautakunnassa.

Kuluneen vuoden vauhti on ollut huima. Moni vihreille tärkeä tavoite on edennyt harppauksin tai vähintään liikahtanut oikeaan suuntaan. Mitä sitten olemme saaneet aikaan? Tässä keskeisimmät Vihreät saavutukset:

Helsingillä on uusi kunnianhimoinen strategia, jossa eriarvoisuuden torjuminen on keskiössä. Olemme lisänneet reippaasti rahaa raideliikenteeseen, syrjäytymisen ehkäisyyn, pyöräteihin, luonnonsuojeluun, puistorakentamiseen ja kunnianhimoiseen päästövähennysohjelmaan. Raide-Jokeri, Hernesaaren raitiotie ja Kalasataman ja Pasilan välinen ratikkareitti etenevät. Kivinokan metsä suojellaan. Menestystarinaksi osoittautuneet kaupunkipyörät tulivat kaupunkilaisten käyttöön kuukautta aiemmin kuin viime vuonna, ja Turun ympärivuotisia kaupunkipyöriä seurataan mielenkiinnolla. Ensi vuonna keltaisen pyörän saa jo Herttoniemestä asti!

Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja pienet ryhmäkoot säilytetään. Maksuton varhaiskasvatus alkaa syksyllä viisivuotiaille lapsille, vierasta kieltä opitaan jo ensimmäiseltä luokalta alkaen ja onnistunut pienten koululaisten aamupäivätoiminnan kokeilu jää pysyväksi toiminnaksi eka- ja tokaluokkalaisten lasten perheiden arkea helpottamaan. Uusia päiväkoteja rakennetaan kovaa vauhtia ympäri kaupunkia, jotta jokainen perhe saisi päiväkotipaikan läheltä kotia. Hätämajoitus turvataan kaikille ja paperittomillakin ihmisillä on tässä kaupungissa oikeus terveyspalveluihin. Lastensuojeluun tuodaan sitova asiakasmitoitus, jotta jokaisen lapsen ja perheen tilanteeseen on riittävästi aikaa paneutua. Ehkäisy on maksutonta alle 25-vuotiaille.

Helsingissä on käynnistetty palkkaohjelma, joka vastaa erityisesti päiväkotien huutavaan työntekijäpulaan. Laadukas varhaiskasvatus tarvitsee riittävästi motivoituneita ja osaavia tekijöitä. Vihreiden aloitteesta oli jo aiemmin sovittu prosessista jolla varmistetaan riittävä henkilökunta päiväkodeissa ja on hienoa, että palkkaohjelma laajenee koskemaan koko kaupungin henkilöstöä. Monet muutkin naisvaltaiset alat ovat palkkakuopassa. Myös koulujen ja päiväkotien korjausremonttiohjelman riittävyys tarkastellaan ja tarvittaessa korjauksia vauhditetaan.

Helsinki on hiilineutraali viimeistään vuonna 2035. Salmisaaren kivihiilen poltosta luopuminen jo 2020-luvulla selvitetään Vihreiden esityksestä. Hiilestä luopuminen on valtava askel, mutta samalla täytyy pitää huolta, ettei sitä korvata yksinomaa puuta poltamalla, joka olisi hiilipäästöiltään ja luonnon kannalta huono ratkaisu.

Onnistunut parklet-kokeilu vakiintuu tekemään kaupungista elävämmän ja viihtyisämmän. Ratikkaohjelma tekee raitiovaunulla liikkumisesta nopeampaa ja luotettavampaa.

Olemme osoittaneet, että kaupungeissa on voimaa! Helsingissä on parin viime vuoden aikana haastettu vihreiden johdolla hallitusta, joka leikkaa koulutuksesta ja heikentää varhaiskasvatusta näyttämällä suuntaa, jossa asiat tehdään toisin. Tänä vuonna olemme kritisoineet keskustan, kokoomuksen ja sinisten hallitusta erityisesti siitä, että se puskee väkisin läpi ihmisille ja Helsingille haitallista sote-uudistusta. Kaikki pääkaupunkiseudun kunnat tulivat lopulta mukaan sote-kapinaan, joka kytee myös muualla ympäri Suomen.

Vuosi takana, kolme edessä. Työ kestävän ja välittävän Helsingin eteen jatkuu!

Otso Kivekäs
    Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Vihreät saavutukset valtuustokauden ensimmäiseltä vuodelta:

• Helsinki on hiilineutraali viimeistään vuonna 2035, päästöjä vähennetään 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Salmisaaren kivihiilivoimalan sulkeminen jo 2020-luvun aikana selvitetään.
    • Maksuton varhaiskasvatus aloitetaan 5-vuotiasta lapsista
    • Vieraan kielen oppiminen alkaa jo ensimmäiseltä luokalta
    • Kahden kodin lapsille päätettiin oikeus koulukyytiin molemmista kodeista etenee
    • Päiväkotibusseja selvitetään tulevaisuudessa
    • Lisää uusia päiväkoteja eri puolelle kaupunkia
    • Aamupäiväkerhot vakinaistettiin 1.-2.-luokkalaisille
    • Askeleita kohti parkkinormista luopumista on otettu, siirtyminen kohti markkinaehtoista pysäköintiä alkaa.
    • Kotihoidon laatua on parannettu palkkaamalla lisää työntekijöitä
    • Vihreiden kriittinen kanta hallituksen sote-uudistukseen on päätyi koko Helsingin yhteiseksi näkemykseksi
    • Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon asiakasmäärän rajaaminen 30 asiakkaaseen työntekijää kohden
    • Nopeusrajoituksia on päätetty rauhoitettaa jotta turvallisuus mm. koulujen lähellä paranee
    • Kalasataman raitiotie etenee
    • Nuorten Walkers-kahvilalle etsitään uusi paikka elokuvakeskuksen rakentuessa
    • Hernesaaren raitiotie etenee
    • Raitioliikenteen kehittämisohjelma parantaa ratikoiden nopeutta ja luotettavuutta
    • Päästövähennysten toimenpideohjelman valmistui ja etenee päätöksentekoon
    • Ensimmäiset tontinluovutukset uutta energiatehokkuuslainsäädäntöä tiukemmalla normilla on tehty
    • Merkittäviä kaavoja joissa luontoalueisiin ei täydy koskea lainkaan: Postipuisto, Arabian tehdaskorttelit, Vuosaaren aromikuja
    • Yleiskaavan toteuttamisohjelma hyväksyttiin
    • Parklet-kokeilu vakinaistettiin
    • Konepajan alueen kehittäminen etenee
    • Kaupunkipyörät ennätyksellisen menestyksekkäitä, kausi alkoi jo kuukautta aiemmin
    • Terassit saavat olla auki myöhempään
    • Hakuna matata sup rental sai jatkaa toimintaansa
    • Hakaniemen hallin väistötila aukesi
    • Vartiosaaren kaavoitus on keskeytetty, kulkuyhteyksien parantamista Vartiosaaren virkistysalueelle selvitetään
    • Pyöräilyyn käytettävät investointirahat kaksinkertaistetaan tulevien kolmen vuoden aikana pyöräilyn edistämisohjelman esittämälle tasolle 20 miljoonaan euroon vuodessa,
    • Hämeentien pyöräkaistat ja joukkoliikennekatu etenevät: Hämeentien katusuunnitelma hyväksyttiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa yksimielisesti
    • Kivinokan vanha metsä suojellaan
    • Veräjämäen lehtojen suojelu etenee
    • Raide-Jokeri etenee (tänä vuonna tehty liikennesuunnitelmia, asemakaavoja ja allianssisopimus)
    • Paperittomilla ihmisillä on oikeus välttämättömiin terveyspalveluihin
    • Hätämajoitus talvelle turvattiin
    • Maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille
    • Ulosotto otetaan huomioon asiakasmaksuissa lautakunnan päättämän uuden linjauksen mukaan
    • Lisää rahaa nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn
    • Vegaaniruoka tulee saataville kaikkiin kaupungin päiväkoteihin
    • Lisää tarvepohjaista erityisrahaa
    • Varhaiskasvatuksen työntekijöiden määrä ja pysyvyys varmistetaan palkkaohjelmalla

Vihreitä valtuutettuja Linnanmäellä suunnitteluseminaarissa toukokuussa.

• Pääkaupunkiseudun vihreät: Sote-uudistus vaarantaa palvelut

Vihreät puheenjohtajat Martinlaaksossa: Emmi Pajunen (Vantaa), Inka Hopsu (Espoo), Otso Kivekäs (Helsinki) ja Juha Pesonen (Kauniainen).

Pääkaupunkiseudun vihreiden viesti on selvä: hallituksen esittämää sote- ja maakuntamallia ei tule hyväksyä esitetyssä muodossa. Malli heikentää pääkaupunkiseudun sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoituksen ja alueen mahdollisuudet vastata tarpeisiin, joita kasvava väestö tuo. Kiire vaarantaa lopulta myös potilasturvallisuuden, kun toteutusta ei ole mietitty loppuun saakka.

“Uudistuksen myötä kaupungin verotulot pienenevät, mutta investointitarpeet eivät vähene. Pääkaupunkiseutu kasvaa vuosittain noin 18 000 asukkaalla, joille tarvitaan kouluja, katuja ja päiväkoteja. On ilmeinen riski, että investointien rahoittamiseksi joudutaan sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen leikkaamaan palveluista, kuten opetuksesta”, varoittaa Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu.

“Alun perin uudistuksella pyrittiin luomaan saumattomat hoitoketjut. Nyt esityksen seurauksena on päinvastoin riski palveluiden sirpaloitumisesta”, sanoo puolestaan Vantaan valtuustoryhmän puheenjohtaja Emmi Pajunen.

Sosiaali- ja terveyspalveluja on Vihreiden mielestä uudistettava. Siksi Vihreät vaatii, että sote-uudistus suunnitellaan uudelleen tavalla, jolla uudistuksen alkuperäiset tavoitteet, terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen, kustannusten hillintä ja saumattomat hoivaketjut, voidaan saavuttaa. Hallituksen esitys ei niitä toteuta.

“Valmistelu on täysin kesken, ja vaaleihin on vain puoli vuotta aikaa. Läpivienti esitetyllä aikataululla olisi vastuutonta niin lain sisällön kuin demokratian näkökulmasta.”, toteaa Kauniaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Juha Pesonen.

Hallituksen tulee myöntää, että nykyinen aikataulu sote- ja maakuntauudistukselle on liian tiukka eikä se tule saavuttamaan asetettuja tavoitteita. “Markkinavetoisesta valinnanvapaudesta tulee luopua ja kasvukaupunkien tilanne ja tarpeet tulee huomioida nykyistä paremmin. Tästä hyötyisi koko Suomi”, päättää Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs.

Lisätietoja antavat pääkaupunkiseudun vihreät ryhmäpuheenjohtajat:

Otso Kivekäs, Helsinki p. 044 333 6338
    Inka Hopsu, Espoo p. 040 758 9545
    Emmi Pajunen, Vantaa p. 045 675 0201
    Juha Pesonen, Kauniainen p. 050 545 2100

Pääkaupunkiseudun kaupunginvaltuustojen yhteiskokous pidetään tiistaina 15.5. klo 18 alkaen Vantaalla kulttuuritalo Martinuksessa.

Median yhteydenotot: Maaria Parry, Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja, 040 754 3313

• Avoin työpaikka: VAALITYÖNTEKIJÄ

Helsingin Vihreät hakee

VAALITYÖNTEKIJÄÄ

Helsingin Vihreät ry on Vihreiden jäsenmäärältään suurin piirijärjestö. Helsingin Vihreisiin kuuluu 13 jäsenjärjestöä, joista kahdeksan on kaupunginosayhdistyksiä, neljä koko kaupungin kattavia yhdistyksiä ja yksi toimii Brysselissä asuvien vihreiden yhdistäjänä. Vihreillä on Helsingissä viisi kansanedustajaa ja 21 kaupunginvaltuutettua. Vihreät rakentavat Helsingistä kansainvälistä pääkaupunkia, joka on edelläkävijä ilmastonmuutoksen torjunnassa, jossa kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet ja jossa kaupungin ainutlaatuinen ympäristö säilyy seuraaville sukupolville.

Helsingin Vihreät hakee nyt määräaikaista vaalityöntekijää avustamaan vaalitoiminnassa ja kampanjoinnissa. Työ kattaa mahdollisesti pidettävät maakuntavaalit lokakuussa 2018, eduskuntavaalit huhtikuussa 2019 sekä europarlamenttivaalit toukokuussa 2019.

Vaalityöntekijä työskentelee Helsingin Vihreiden toiminnanjohtajan alaisuudessa ja vaalipäällikön apuna puoluetoimistolla Punavuoressa. Työhön kuuluu kampanjatilaisuuksia ympäri kaupunkia ja mahdollisesti puolueen tilaisuuksiin ja koulutuksiin osallistumisia myös Helsingin ulkopuolella.

Etsimämme vaalityöntekijä osaa sekä kirjata tarkasti tietoja taulukoihin että toteuttaa toritapahtumaan vihreän kampanjapisteen.

Edellytämme vaalityöntekijältä:

– kokemusta kampanja- tai järjestötoiminnasta
    – yhteistyökykyä ja intoa työskennellä vihreiden vaaliehdokkaiden kanssa
    – paineensietokykyä
    – mahdollisuutta työskennellä toisinaan myös iltaisin ja viikonloppuisin
    – vihreää arvomaailmaa

Eduksi lasketaan ruotsin kielen taito ja kokemus sosiaalisen median sisällöntuotannosta.

Työsuhde on määräaikainen elokuusta 2018 kesäkuuhun 2019. Määräaikaisuuden perusteena on vaalikampanjoinnin projektiluonteisuus.

Vaalityöntekijän palkka on 2400 euroa kuukaudessa. Palkan lisäksi tarjoamme lounassetelit, näköalapaikan käytännön vaalikampanjointiin ja kannustavan työyhteisön.

Hakemukset ja ansioluettelo pyydetään lähettämään yhtenä pdf-tiedostona sunnuntaihin 13.5. mennessä osoitteella maaria.parry@vihreat.fi. Haastattelut järjestetään viikolla 21.

– toiminnanjohtaja Maaria Parry, puh. 040 754 3313 tai
    maaria.parry@vihreat.fi