Politiikka

Helsingin kaupunginvaltuustossa istuu 19 vihreää valtuutettua, joiden lisäksi kaupungin erilaisissa poliittisissa elimissä vaikuttaa noin 200 vihreää luottamushenkilöä. Vihreät kaupunginvaltuutetut ja muut luottamushenkilöt toimivat vaalikauden 2013-2016 kunnallisvaaliohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Vihreät ovat saaneet aikaan paljon tällä valtuustokaudella – jatketaan hyvää työtä!

Eduskunnassa vihreillä on 15 kansanedustajaa, joista helsinkiläisiä ovat Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Antero Vartia, Emma Kari ja Ozan Yanar.

Uusimmat tiedotteet

• Helsinki haluaa irti Fennovoiman-Rosatomin ydinvoimalahankkeesta

Helsinki päätti tänään selvittää yhdessä Vantaan kanssa Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimahankkeesta luopumista. Luopumisen edellytyksiä selvitetään kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Karin tekemän aloitteen pohjalta. Karin aloite hyväksyttiin tänään lopullisesti kaupunginvaltuustossa yksimielisesti. Vantaalla vastaava päätös tehtiin viikkoa aikaisemmin.

Vihreät ovat tyytyväisiä, että Helsinki ja Vantaa selvittävät perinpohjaisesti Fennovoimasta irtautumisen.

– Päätös kertoo siitä, että Helsingissä halutaan katso eteenpäin ja tehdä tulevaisuuden ratkaisuja. Helsingin linjaus on merkittävä ja antaa myös muille kunnille selkänojaa käynnistää irtautuminen Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalaprojektista. Tähän projektiin osallistuminen ei ole Helsingin, sen asukkaiden ja veronmaksajien, eikä Vantaan Energian edun mukaista. Emme halua, että helsinkiläiset veronmaksajat joutuvat geopolitiikan pelinappuloiksi kannattamattomaan hankkeeseen, Emma Kari toteaa.
    Kari muistuttaa, että Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalahankkeeseen liittyy suuria taloudellisia riskejä.

– Osakas toisensa jälkeen on irtautunut Fennovoimasta nimenomaan taloudellisten riskien vuoksi. Ydinvoimahankkeissa budjettien ja aikataulun pettämisestä ja hintojen kohoamisesta on tullut enemmän sääntö kuin poikkeus. On todennäköistä, ettei Fennovoiman tarjoama sähkö tule ydinvoimalan valmistuttua olemaan kilpailukykyistä. Fennovoiman omistajilla on kuitenkin velvollisuus ostaa laitoksen tuottamaa ydinenergiaa, vaikka muuta energiaa saisikin halvemmalla. On kyseenalaista, onko koko hanke ensinkään Helsingille taloudellisesti kannattava, Kari sanoo.

Selvitys on tarkoitus tehdä yhteistyössä yhtiön kanssa niin, että se valmistuu keväällä 2018. Tämä mahdollistaa Fennovoimasta irtautumistoimien käynnistämisen vuoden 2018 varsinaisessa yhtiökokouksessa. Saman sisältöinen aloite on käsittelyssä myös Vantaalla Vantaan Vihreiden toimesta. Helsingin kaupunki omistaa 40 prosenttia ja Vantaan kaupunki 60 prosenttia Vantaan Energia Oy:n osakkeista.

– Ydinvoimalahankkeiden yskiessä uusiutuvan energian hinta on jatkanut laskuaan. Helsingin energiapolitiikassa on tehty täyskäännös. Suunta on nyt kivihiilestä ja ydinvoimasta kohti energiatehokkuutta ja uusiutuvaa energiaa. Tästä linjasta on pidettävä kiinni, Kari jatkaa.
    Emma Kari, puh.  044 300 6801

• Brysselin Vihreät yhdistää vihreän väen

Syksyllä 2017 perustettu Brysselin Vihreät ry on ensimmäinen vihreä ulkosuomalaisjärjestö, ja se toimii tästä lähtien Helsingin Vihreiden jäsenjärjestönä. Brysselin Vihreät tarjoaa  kaupungissa toimiville lukuisille vihreät arvot jakaville suomalaisille foorumin, joka järjestää keskustelutilaisuuksia, seuraa EU-politiikkaa ja osallistuu Suomessa käytävien vaalien kampanjointiin Brysselissä.

“Brysselissä työskentelee ja asuu iso joukko suomalaisia vihreitä, jotka ansaitsevat vihdoin yhdyssiteen ja keskustelufoorumin. Uusi yhdistys tarjoaa mahdollisuuden myös tukea kotimaan vihreiden politiikkaa nyt, kun Suomen EU-puheenjohtajuus lähestyy”, Brysselin Vihreiden perustajajäseniin kuuluva europarlamentaarikko Heidi Hautala kertoo.

“Toiminta on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin, se on ollut hienoa nähdä. Olemme jo järjestäneet muun muassa keskustelutilaisuuden presidenttiehdokas Pekka Haaviston Brysselin-vierailun yhteydessä, jolloin Haavisto kertoi täydelle huoneelle Eurooppa-visiostaan. Haluamme vaikuttaa myös laajemmin siihen, miten Eurooppaa käsitellään Suomen politiikassa”, puheenjohtaja Markus Drake toteaa.

Yhdistykselle oli luontevaa hakea Helsingin Vihreiden jäsenjärjestöksi, sillä yhdistys on paikallisjärjestö ja suuri piiriyhdistys voi tarjota sille tukea varsinkin toiminnan alkuvaiheessa.

“Ensi vuonna käydään europarlamenttivaalit, ja Brysselin Vihreiden panos vaalitilaisuuksien ja -viestinnän suunnittelussa tulee olemaan Helsingin Vihreille arvokas. Toivotamme yhdistyksen lämpimästi tervetulleeksi Helsingin piiriyhdistyksen siipien suojiin”, Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Sami Halme sanoo.

Pekka Haavisto Brysselin Vihreiden vieraana

Brysselin Vihreiden jäseneksi voi liittyä osoitteessa https://www.vihreat.fi/liity?yhdistys=258
    Facebook: brysselinvihreat
    Twitter: vihreatbxl

Brysselin Vihreiden puheenjohtaja Markus Drake, markus.drake@vihreat.fi
    Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja Maaria Parry, maaria.parry@vihreat.fi

• Emma Kari: Salmisaaren kivihiilivoimala on suljettava

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari vaatii Helsinkiä käynnistämään välittömästi valmistelun myös Salmisaaren kivihiilivoimalasta luopumiseksi. Kari jättää Salmisaaren kivihiilivoimalasta aloitteen seuraavassa valtuustossa. Vihreiden aloitteesta Helsinki on jo päättänyt Hanasaaren kivihiilivoimalan sulkemisesta vuoteen 2024 mennessä.

“Ajatus kieltää kivihiili energiatuotannossa on Sipilän hallituksen vastuuttoman ilmastopolitiikan harvoja valopilkkuja. Helsingin on nyt nopeasti luotava askelmerkit Salmisaaren hiilivoimalasta luopumiseksi. Myös kokoomuksen on vihdoin sitouduttava kivihiilen nopeaan alasajoon Helsingissä. Ilmastonsuojelussa ei voi ajaa kaksilla rattailla. Jos kokoomus on maan hallituksessa kieltämässä kivihiiltä, ei se samalla voi vastustaa alasajoa maan pääkaupungissa”, Kari toteaa.

Karin aloitteesta Helsinki on selvittänyt uusiutuvan energian potentiaalia Helsingissä. Mahdollisuudet energiatehokkuuden parantamiseksi, hajautetun uusiutuvan energian tuottamiseksi ja hukkalämpöjen hyödyntämiseksi ovat Helsingissä suuret. Hiilestä luopuminen edellyttää tuotannon ja kulutuksen muuttamisen lisäksi myös systeemitason tarkastelua.

“Kivihiilestä kokonaan luopuminen vaatii Helsingiltä uudenlaista tapaa ajatella energian tuotantoa ja sen käyttöä. Kivihiilestä luopuminen ei onnistu nykyisen energiajärjestelmän hienosäädöllä, vaan todennäköisesti tarvitaan systeemitason muutoksia. Kaupungin on pikaisesti käynnistettävä aikaisempaa kokonaisvaltaisempi ja kunnianhimoisempi valmistelu, jossa kaikki vaihtoehdot energiajärjestelmän muuttamiseksi hiilivapaaksi selvitetään”, Kari sanoo.

Kari toivoo, että kivihiilestä luopuminen osattaisiin nähdä Helsingissä mahdollisuutena luoda tilaa uudelle yrittäjyydelle ja ilmastoedelläkävijyydelle. Samalla hän toivoo maan hallitukselta todellisia toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja ilmastotutkijoiden kuuntelemista.

“Kivihiilen kieltämisen lisäksi Suomen pitää päästä eroon myös kivihiiltäkin haitallisemmasta turpeen poltosta. Hallitus on kuitenkin alentanut turpeen verotusta ja lisännyt ilmastolle haitallisen toiminnan tukemista. Maailma käy epätoivoista kamppailua ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. On käsittämätöntä, että tässä tilanteessa Suomen hallitus on käyttänyt kaiken vaikutusvaltansa EU:n ilmastopolitiikan vesittämiseen lisätäkseen metsien hakkuita. Tämä on vastuutonta”, Kari toteaa.

Lisätiedot:
    Emma Kari, 044 300 6801
    emma.kari@vihreat.fi

• Helsinki ja Vantaa ryhtyvät selvittämään Fennovoimasta irtautumista

Helsingin kaupunginhallitus päätti tänään Helsingin ja Vantaan yhteisselvityksestä Fennovoiman ydinvoimahankkeesta luopumiseksi. Selvityksen käynnistäminen on vastaus kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Karin tekemään aloitteeseen Vantaan Energia Oy:n irtautumiseksi Fennovoimasta.

”Olen todella tyytyväinen, että Helsinki ja Vantaa selvittävät perinpohjaisesti Fennovoimasta irtautumisen. Kaupunginhallituksen linjaus on merkittävä ja antaa myös muille kunnille selkänojaa käynnistää irtautuminen Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalaprojektista. Tähän projektiin osallistuminen ei ole Helsingin, sen asukkaiden ja veronmaksajien, eikä Vantaan Energian edun mukaista. Emme halua, että helsinkiläiset veronmaksajat joutuvat geopolitiikan pelinappuloiksi kannattamattomaan hankkeeseen”, Kari toteaa.

Helsingin kaupunki omistaa 40 prosenttia ja Vantaan kaupunki 60 prosenttia Vantaan Energia Oy:n osakkeista. Lopullisen päätöksen selvityksen käynnistämisestä tekee kaupunginvaltuusto.

”Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalahankkeeseen liittyy suuria taloudellisia riskejä. Osakas toisensa jälkeen on hylännyt hankkeen. Ydinvoimalahankkeiden yskiessä uusiutuvan energian hinta on jatkanut laskuaan. On todennäköistä, ettei Fennovoiman tarjoama sähkö tule olemaan kilpailukykyistä. Fennovoiman omistajilla on velvollisuus ostaa laitoksen tuottamaa ydinenergiaa, vaikka muuta energiaa saisikin halvemmalla. Helsingin energiapolitiikassa on tehty täyskäännös. Suunta on nyt kivihiilestä ja ydinvoimasta kohti energiatehokkuutta ja uusiutuvaa energiaa. Tästä linjasta on pidettävä kiinni”, Kari sanoo.

Selvitys on tarkoitus tehdä yhteistyössä yhtiön kanssa niin, että se valmistuu keväällä 2018. Tämä mahdollistaa Fennovoimasta irtautumistoimien käynnistämisen vuoden 2018 varsinaisessa yhtiökokouksessa. Lopullisen päätöksen selvityksen käynnistämisestä tekee kaupunginvaltuusto.

Emma Kari

• Emma Kari: Vartiosaaresta Helsingin uusi retkeilyhelmi

Vihreiden Emma Kari ja yhteensä 31 muuta Helsingin kaupunginvaltuutettua esittävät, että Vartiosaaresta tehdään kaupungin uusi houkutteleva luontomatkailukohde.

Vartiosaari on Helsingin merellinen helmi, jonka luonto-, virkistys- ja kulttuuriarvot ovat kiistattomat. Yli puolet saaren pinta-alasta on arvokkaita luontokohteita ja suurin osa Vallisaaren metsistä on arvometsiä. Saarta tulisi kehittää edelleen luonto- ja virkistyskohteena. Vartiosaari on tälläkin hetkellä virkistyskäytössä, mutta kulkuyhteydet ja virkistysmahdollisuudet saaressa ovat rajalliset.

– Vartiosaaresta on mahdollista tehdä uusi Vallisaari. Helsingin luontohelmi, johon kaupunkilaiset ja matkailijat jonottavat päästäkseen kävelemään sen ainutlaatuisissa metsissä ja ihailemaan näkymiä korkeilta kallioilta. Vallisaari tuli yhdessä kesässä osaksi helsinkiläisten mielenmaisemaa ja -tarinaa. Vartiosaaren on mahdollista tehdä sama, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Kari kertoo.

Karin aloitteessa esitetään, että Vartiosaaressa retkeilyä ja vierailua kehitetään parantamalla kulkuyhteyksiä veneellä tai sillalla ja parantamalla palveluita vierailijoille ja retkeilijöille esimerkiksi polkuja vahvistamalla, lisäämällä opasteita, roskiksia ja WC:itä, sekä rakentamalla levähdys- ja uimapaikkoja.

– Vartiosaaren virkistyskäytön kehittäminen edellyttää ennen kaikkea sujuvan kulkuyhteyden rakentamista. Virkistysmahdollisuuksien kehittäminen toisi Vartiosaaren upean luonnon nykyistä paremmin kaikkien kaupunkilaisten iloksi.

Vihreät ovat jo pitkään esittäneet, että asuinrakentamisen sijaan Vartiosaari pitäisi avata kaupunkilaisten käyttöön sujuvammilla yhteyksillä. Myös Vartiosaari-seura kannattaa virkistysmahdollisuuksien parantamista saarella.

Helsingin vuoden 2018 talousarviosta päätettäessä sovittiin Vihreiden esityksestä, että Vartiosaaren asemakaavoituksen suunnittelu keskeytetään tämän valtuustokauden ajaksi ja vapautuvat kaavoitusresurssit kohdistetaan erityisesti täydennysrakennushankkeisiin.

– Nämä vanhat metsäiset saaret on meille voimavara, jonka arvoa emme vielä täysin osata tunnistaa. Meidän pitää varmistaa, että nämä metsät ja tämä kulttuuriympäristö säilyvät ja yhä useampi ihminen pääsee sen tunteen kokemaan. Vartiosaaren kaavoituksen ollessa jäissä on nyt paras mahdollinen aika tehdä saaresta Helsingin uusi retkeilyvaltti, Kari kertoo.
    Emma Kari, puh. 044 300 6801