Helsingin Vihreät on nimennyt kolme uutta ehdokasta kevään 2023 eduskuntavaaleihin. Yhdistyksen kokous 14.9.2022 päätti nimetä ehdolle ulkoministeri Pekka Haaviston ja sukupuolivähemmistöjä edustavan Trasek ry:n puheenjohtaja Kasper Kivistön. Kolmas ehdokas julkaistaan myöhemmin syyskuun aikana.

Pekka Haavisto kertoo syitään asettua ehdolle eduskuntavaaleissa:

“Tällä hallituskaudella on kuultu historian siipien havinaa: koronapandemia, Afganistanin evakuoinnit, Suomen Nato-jäsenyys. Mutta on tapahtunut myös hyvää kuten suuret investoinnit luonnonsuojeluun. Suomi on aktiivinen ilmastopolitiikan tekijä ja vihreä siirtymä on tapahtumassa vihdoinkin. Haluan olla mukana rakentamassa oikeudenmukaisempaa, tasa-arvoisempaa ja vihreämpää Suomea ja maailmaa. Siksi olen ehdolla kevään 2023 eduskuntavaaleissa Helsingissä.”

“Olemme todella iloisia erinomaisista vahvistuksista ehdokaslistallemme. Ehdokaslista on nyt entistä monipuolisempi”, kommentoi Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja ja kampanjapäällikkö Emma Mikkilä.

Eduskuntavaaliehdokkaita on nimetty nyt yhteensä 14. Jäsenäänestyksen perusteella nimettiin kesäkuussa 11 ehdokasta, eli noin puolet ehdokaslistasta. Eduskuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 21.2.2023 ja vaalipäivä on sunnuntai 2.4.2023.

Kaikkiin nimettyihin ehdokkaisiin voi tutustua verkkosivujen ehdokasgalleriassa

Lisätiedot:

Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja ja kampanjapäällikkö Emma Mikkilä, puh. 045 125 2541
Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Outi Lindqvist, puh. 040 544 6652

Kaikki 14.9.2022 nimetyt ehdokkaat, iät vaalipäivän ikiä (tummennetut nimet ovat nykyisiä kansanedustajia).

Etunimi Sukunimi Ikä Titteli
Pekka Haavisto 65 Ulkoministeri