Oula Silvennoinen

Dosentti, akatemiatutkija, 48

Oikeita päätöksiä voi tehdä vain oikean tiedon pohjalta

Lahjoita Oulan kampanjaan!

Olen ammatiltani historiantutkija, ja kahden lapsen isä Itä-Helsingistä. Työskentelen akatemiatutkijana Helsingin yliopistossa, ja olen saman yliopiston Euroopan historian dosentti. Olen tutkijana kirjoittanut paljon lähihistoriasta, ja käsitellyt muun muassa suomalais-saksalaista turvallisuuspoliisiyhteistyötä, Lauri Törnin sankarimyyttiä ja Suomen suhdetta holokaustiin. Viimeisin kirjani on valtion tiedonjulkistamispalkinnolla palkittu teos suomalaisen fasismin historiasta (Suomalaiset fasistit, 2016) yhdessä Aapo Roseliuksen ja Marko Tikan kanssa. Tällä hetkellä työn alla on R. Erik Serlachiuksen elämäkerta.

Olen yhteiskunnan aktiivinen jäsen julkisena keskustelijana ja useiden järjestöjen hallitusjäsenenä. Tällä hetkellä toimin kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin varapuheenjohtaja. Olen myös Suomen Historiallisen Seuran tutkijajäsen ja seuran hallituksen jäsen, sekä Helsingin Kirjailijat ry – Helsingfors Författare rf:n hallituksen jäsen. Muita jäsenyyksiä minulla on Suomen Amnestyssä, Suomen Tietokirjailijat ry:ssä, Merimelojissa ja Sauna Arla Perinneyhdistyksessä. Olen aikaisemmin toiminut Holokaustin Uhrien Muisto ry:n puheenjohtajana ja Historians Without