Otso Kivekäs

Chief Digital Officer, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, 39

Ihmisen ja ilmaston puolesta

Lahjoita Otson kampanjaan!

Olen kolmen lapsen isä Helsingin Vallilasta. Työkseni vien eteenpäin digitalisaatiota suurehkon yrityksen Chief Digital Officerina, vapaa-ajallani johdan Helsingin kaupunginvaltuustoa. Aiemmin olen johtanut mm. Pyöräliittoa ja Tieteen ja teknologian Vihreitä.

Ilmastonmuutos on pysäytettävä nopeasti ja nyt ensimmäistä kertaa kansalaismielipide tukee vaikuttavia toimia. Seuraava eduskunta on avainroolissa siinä, otammeko haasteen tosissamme, vai tyydymmekö kirjailemaan suunnitelmia ja raportteja. Tulevana EU-puheenjohtajamaana vaikutamme siihen myös globaalilla tasolla.

Digitalisaatio ja työn murros haastavat yhteiskuntamme rakenteet. Tekoäly vie työpaikkoja ja alustatalous tuo uusia. Sosiaaliturvamme ja koulutuksemme pitää päivittää nykypäivään. Suomi kaupungistuu ja yhä suurempi osa suomalaisista muuttaa etenkin Helsingin seudulle. Valtion pitää tukea suurten kaupunkien kasvua, koska niiden varassa on koko maan tulevaisuus.

Näitä kysymyksiä haluan ratkomaan eduskuntaan!

Koulutukseltani olen filosofian maisteri tietojenkäsittelytieteestä, Helsingin yliopistolta. Tutkintoon mahtui kaikenlaista tieteentutkimuksesta ja sosiaalipsykologiasta matematiikkaan ja tilastotieteeseen.

Politiikan, työn ja perhe-elämän jälkeen aikaa harrastuksille jää vähän vähemmän. Keväisin usein korjailen vanhaa purjevenettä ja heinäkuun vietämme vesillä. Lisäksi luen sen minkä ehdin, ja ajan pyörällä ympäri kaupunkia.