Otso Kivekäs Vihreiden ryhmäpuheessa: Metropolialue tarvitsee oman ratkaisunsa

Helsingin kaupunginvaltuusto keskusteli tänään kaupungin lausunnosta sote- ja itsehallintoalueuudistuksesta. Vihreiden mielestä Suomi tarvitsee sote-uudistusta, sillä sosiaali- ja terveyspalveluidemme rakenteet ovat pikkuhiljaa vinoutuneet. Eriarvoisuus kasvaa ja pienet kunnat eivät selviä vastuistaan. Uudistusta ei kuitenkaan olla tehty palvelut, vaan maakuntauudistus edellä.

”Onko hallituksen tavoitteena saada toimiva vastuujako sosiaali- ja terveyspalveluihin, vai ehkä maakunnat ja maksukykyisten asiakkaiden valinnanvapaus uudistuksen varjolla?”, kysyy Helsingin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs ryhmäpuheessaan.

Suurten kaupunkien alueella hallituksen maakuntamalli on ongelma, sillä se on suunniteltu lähes täysin pienten kuntien näkökulmasta. Suurten kaupunkien ongelmiin se ei anna vastauksia, pikemminkin päinvastoin. Siksi kaupunkiseuduille tarvittaisiin oma erillinen ratkaisu.

Kaikkein huonoimmin ehdotettu maakuntamalli sopii Helsingin seudulle. Mallissa Uusimaa on 1,6 miljoonan ihmisen jättiläismaakunta, 24 kertaa pienimmän maakunnan kokoinen. Itä-Helsinki on asukasmäärältään suurempi kuin noin puolet maakunnista.

”Metropolialueella toimiva ratkaisu olisi pääkaupunkiseudun oma maakunta. Siihen kuuluisivat esimerkiksi HSL- tai HYKS-alueen kunnat. Me Helsingissä haluamme toimivan aluehallinnon kaikkialle Suomeen. Mutta koko Suomi tarvitsee toimivan ja elinvoimaisen metropolialueen”, Kivekäs linjaa.

Myös päivän uutinen jälleen siirretyistä kuntavaaleista puhutti valtuustoa.

“Ensi vuonna on kuntavaalit. Nyt pitäisi olla selvillä, mitä tekee se kunta, johon valtuustoa valitaan. Sen sijaan hallitus siirtää jälleen kuntavaaleja. Vaalien siirtelyn soisi jääneen Kekkosen aikaan”, Kivekäs sivaltaa.

Otso Kivekäs, puh. 044 333 6338

Otso2