Osmo Soininvaara ja Elina Moisio Helsingin yleiskaavasta: Keskuspuiston rakentamista torjuttiin, lisää kantakaupunkia ja raiteita luvassa

3709712654_429d67b200_o

Vihreät ovat iloisia, että Keskuspuistosta saatiin poistettua rakentamista kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyssä. Lautakunta käsitteli yleiskaavaa tänään. Yleiskaavan luonnokseen verrattuna päättäjät pelastivat ison osan keskuspuistoa – kevään ja syksyn yleiskaavaneuvotteluissa on poistettu yhteensä 16 hehtaaria rakentamista keskuspuiston alueelta. Suuri osa rakentamisen mahdollistavista pikseleistä poistettiin erityisen herkiltä alueilta, Pirkkolan urheilupuiston kohdalta sekä Metsäläntien pohjoispuolelta.

– Elinvoimainen, laaja keskuspuisto on Vihreille erittäin tärkeä, ja tärkein neuvottelutavoitteemme oli vähentää rakentamista puistossa minimiin. Ilahduttavaa on myös keskuspuiston puolesta syntynyt kansalaisten aktiivisuus ja paine. Kiitos siitä, että neuvotteluissa onnistuttiin turvaamaan keskuspuistoa kuuluu ehdottomasti aktiivisille lähimetsiään rakastaville helsinkiläisille, kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Elina Moisio huomauttaa.

Vihreät ovat kuitenkin pettyneitä siihen, ettei kansallista kaupunkipuistoa saatu vihreiden ponnisteluista huolimatta kirjatuksi mukaan neuvottelutulokseen. Asiaan palataan vireillä olevan valtuustoaloitteen käsittelyssä. Kuitenkin monet lautakunnan lisäämät kehotukset tulevat turvaamaan Keskuspuiston luontoa: päätökseen kirjattiin Haaganpuron arvokkaan taimenkannan säilyttäminen, Keskuspuiston ekologisen käytävän säilyttäminen ja uurnalehdon alueen säilyminen hiljentymiseen sopivana paikkana. Myös edellisissä neuvotteluissa saavutettu kirjaus metsäisestä suojeluverkostosta turvaa Helsingin metsiä: ”Virkistys- ja viheralueiden kehittämisessä huomioidaan yleiskaavan teemakartalla esitetty metsäverkosto. Lähtökohtana on säilyttää verkoston metsäinen luonne.”

Vihreät huomauttavat, että yleiskaavan perusteella ei vielä saa rakentaa mitään, vaan aina tarvitaan asemakaava. Asemakaava on se vaihe, jossa määritellään miten yleiskaavaan piirrettyjä ruutuja tulkitaan.

– Tulemme jatkossakin vaatimaan, että keskuspuistosta tehdään osa Helsingin kansallista kaupunkipuistoa. Siinä vaiheessa keskuspuistolle piirretään pikseleiden sijaan tarkat rajat suojelemaan alueen metsäistä luonnetta ja arvokasta luontoa. Tärkeää on myös varmistaa, ettei bulevardisointeja aloiteta keskuspuiston laidalta. Hämeenlinnanväylän bulevardi tulee toteuttaa ensi vaiheessa vain rataan asti, Moisio sanoo.

Vihreät ovat tyytyväisiä lautakunnan päätökseen, että Tuomarinkylän ja Kivinokan nykyiset toiminnot huomioidaan. Rastilan leirintäalueen reppumatkailijoita on ehdotettu Kivinokkaan. Se voi olla mahdollista, kunhan autoilua vaativa leirintäaluetoiminta on muualla. Tuomarinkylässä on tärkeä hevosharrastusalue, jonka toimintaedellytykset on turvattava jatkosuunnittelussa.

Vaikka Keskuspuiston rakentamismahdollisuuksia ei saatu neuvotteluissa torjuttua yhtä paljon kuin Vihreiden tavoitteena oli, on uudessa yleiskaavassa paljon hyvää.

– Emme halua rakentaa amerikkalaista autokaupunkia, vaan raiteisiin ja pyöräilyyn perustuvaa kantakaupunkia, jossa palvelut ja luonto ovat lähellä. Yleiskaava mahdollistaa tiiviimmän kaupungin rakentamisen ja tukee kestäviä kulkumuotoja. Se lisää ihmisten haluamaa kantakaupunkia ja sen pitäisi alentaa asumisen hintaa. Yleiskaava ottaa voimakkaan suunnan kohden ehjempää kaupunkirakennetta. Monet Vihreiden vuosikymmeniä ajamat asiat ovat ottamassa ison askeleen eteenpäin, sanoo kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja Osmo Soininvaara.