Mari Holopainen

Kauppatieteiden väitöskirjatutkija, kaupunginvaltuutettu, 38

Rohkeita tekoja. Reilumpaa politiikkaa.

Lahjoita Marin kampanjaan!

Olen 38-vuotias vihreä kauppatieteilijä, pienen päiväkoti-ikäisen ja koululaisen äiti. Olen tehnyt periksiantamattomasti töitä kaupunginvaltuutettuna kymmenen vuotta. Minun sukupolvelleni mahdollistettiin koulutus taustasta suoraan riippumatta. Minä haluan jatkoa hyvinvointiyhteiskunnan tarinalle.

Valtuutettuna tekemieni aloitteiden myötä varhaiskasvatuksessa lisättiin tukea niille alueille, joilla sitä kipeimmin kaivataan sosioekonomisten mittarien perusteella, kaikki ekaluokkalaiset aloittivat viime syksynä kielen opiskelun, ja Helsingin saaristoon avataan kaikille avoin nykytaidebiennaali vuonna 2020, katupuita lisätään ja arvokasta kallioluontoa säästetään. Toimin Uudenmaan maakuntavaltuuston puheenjohtajana, Helsingin Sataman hallituksessa ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnassa. Työskentelen Aalto-yliopistossa väitöskirjatutkijana.

Maailman pelastaminen vaatii rohkeutta ja tutkittua tietoa. Teen kaikkeni sen eteen, että Suomi on suunnannäyttäjien joukossa ratkaisemassa ilmastonmuutosta ja turvaamassa luonnon monimuotoisuutta. Kansanedustajana aion edistää konkreettisia ratkaisuja kuten raideliikennettä, kiertotaloutta ja fossiilisesta energiasta luopumista. Tutkijana ymmärrän, että tarvitsemme luotettavaan tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja rohkeita tekoja. Ei huomenna vaan heti.

Luovuus ja koulutus ovat parhaita keinoja varautua tulevaan. Suomessa on perinteisesti keskitytty tiettyjen eturyhmien teollisuuspolitiikkaan. Pystymme parempaan. Elinkeinostrategiamme pitää päivittää kaupungit, luovat alat ja uudet teknologiat huomioiden. Kaivoslaki on muutettava ekologisesti ja sosiaalisesti kestäväksi. Investoidaan rohkeammin osaamiseen, varhaiskasvatuksesta tutkimukseen. Kaupunginvaltuutettuna tekemieni aloitteiden ansiosta Helsingin saaristoon avataan kaikille avoin nykytaidebiennaali ja kaikki ekaluokkalaiset aloittivat viime syksynä vieraan kielen opiskelun.

Koulutus ei ole kuluerä vaan sijoitus. Voimme olla oikeasti maailman tasa-arvoisin maa, jos haluamme Meillä ei ole varaa odottaa, että seuraava sukupolvi ratkaisee tasa-arvon ongelmat. Yritysten johtoon ja yhteiskunnalliseen päätöksentekoon on saatava tasapuolinen edustus. Naisvaltaisillakin aloilla työstä on maksettava reilu korvaus. Tarvitsemme tasaveroisia työuria tukevan perhevapaauudistuksen. Lasten pahoinvointia ja nuorten syrjäytymistä on ennaltaehkäistävä.