Mannerheimintiestä Mannerheimin Esplanadi?

Vihreän kaupunginhallitusryhmän puheenjohtaja Hannu Oskala jätti keskiviikkoillan valtuuston kokouksessa aloitteen kävelykatukokeilun toteuttamiseksi Helsingin ydinkeskustassa.

Ehdotuksessa Mannerheimintien itäpuoli Stockmannin tavaratalon edestä Postitalolle asti rauhoitetaan autoilta. Liikenne ohjattaisiin kulkemaan Mannerheimintien toista puolta, joka muutettaisiin kaksisuuntaiseksi.

“Kansallisoopperan ja Finlandia-talon välissä on myös käytössä henkilöautoille vain kaksi kaistaa. Liikenne mahtuu varmasti hyvin kahdelle kaistalle myös Mannerheimintien alkupäässä.” Oskala toteaa.

Vastaavia hankkeita on eri puolilla maailmaa toteutettu määräaikaisina kokeiluina. Tunnetuimpana ehkäpä New Yorkin Times Square, joka muutettiin kävelyalueeksi vuonna 2009.

“New York tutki kokeilujen vaikutuksia liike-elämään ja havaitsi kävelyolosuhteiden parantamisen lisäävään alueiden yritysten liikevaihtoa. Tämä olisi varmasti hyvä juttu myös Helsingin keskustan yrittäjille. Kävelykatukokeilu lisäisi Helsingin ydinkeskustan vetovoimaa. Suurin osa asiakkaista saapuu ostoksille jalan.”

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston julkaisun “Liikennemäärät Helsingin katuverkossa 2012” mukaan Ooppera- ja Finlandia-talon välillä on päivittäin noin 14 000 – 18 000 ajoneuvoa enemmän kuin Stockmannin ja Sokoksen edustalla, johon kävelykatua ehdotetaan. Kaistoja Oopperan kohdalla on suurempaa henkilöautoliikennettä varten vain yksi, joten tarpeellinen autoliikenne mahtuu varmasti yhdelle kaistalle etelämpänä Mannerheimintietäkin.

Tutustu aloitteeseen sekä painokelpoiseen kartta-hahmotelmaan kokeilualueesta ja havainnekuvaan.

Aloitteen taustoja on avattu Hannu Oskalan blogilla.

Hannu Oskala
puh. +358445304712