Lisää rahaa päivähoitoon!

Lapsiperheiden määrä on Helsingissä kasvanut kaikkia ennusteita nopeammin, vihreät muistuttavat ryhmäpuheessaan kaupungin talousarvioraamikeskustelussa.

– Päivähoitoikäisten lasten määrä on kasvamassa niin nopeasti, että kaupungin on reagoitava asiaan viipymättä. Päivähoitoon on budjetoitava lisää rahaa. Vippaskonsteilla ei saada tuhansille uusille perheille toimivaa päivähoitoa. Vihreät esittävätkin päivähoidon budjetoinnin uudistamisesta siten, että talousarvio tehtäisiin edellisen vuoden todellisen toteutuneen lapsimäärän, toteutuneen päivähoitohinnan ja nykyistä tuoreemman väestöennusteen perusteella, totesi ryhmäpuheen pitänyt Ville Ylikahri.

– On todella surkeaa palvelua kaupungilta tarjota punavuorelaiselle perheelle päivähoitopaikkaa Landbosta. Tämä ei ole urbaani legenda, vaan todellisuutta monelle perheelle.

Vihreät muistuttivat, että tällä hetkellä talous on kasvu-uralla ja kaupunkilaisten luottamus omaan talouteensa on vahva.

– Tässä tilanteessa on aika pyrkiä pois velkaantumiskierteestä aivan kuten taloussuunnitelmassa on tavoitteenakin. Kaupungin tuottavuus- ja työhyvinvointiohjelman tavoitteeksi on asetettu se, että vuonna 2012 palvelujen kustannukset asukasta kohden eivät nouse. Tähän tavoitteeseen ovat sitoutuneet kaikki kaupunginhallitusryhmät. Nyt odotamme virastoilta hyviä esityksiä, miten tähän tavoitteeseen päästään, Ylikahri sanoi.

Koko puhe on luettavissa osoitteessa http://helsinginvihreat.fi/blog/raamipuhe-2012/