Kivinokkaa kehitettävä virkistysalueena

Kaupunki ei saa olla pelkkää betonia. Viheralueet ovat kaupunkien keuhkoja ja kaupunkilaisten tuulettautumispaikkoja. Monimuotoinen luonto kaupungin keskellä on vielä tavallistakin arvokkaampaa.

Helsingin Vihreät teki sunnuntaina 16.2. retken Kivinokkaan katselemaan aluetta, jonka kohtaloa tarkastellaan taas maaliskuusta lähtien päätöksentekopöydissä. Kaupunkisuunnittelulautakunta saanee eteensä tulevan suunnittelun pohjaksi ehdotuksen tämän tärkeän virkistysalueen rakentamiseksi – vaikka alueesta uhkaa tulla kaukana metroasemasta sijaitseva joukkoliikenteen pussinperä. Vihreitä miellyttäisivät enemmän uudet suunnitelmat kehittää virkistyksen ja luonnossa oleskelun avointa ja yhteistä tilaa ympärivuotiseen käyttöön.
Pääkaupunkiseudun asukasmääräennusteiden edessä ei ensimmäiseksi pitäisi uhrata viihtyisälle kaupunkiympäristölle tärkeitä luontoarvoja, kun on olemassa varteenotettavia vaihtoehtoja. Rakentamalla väylien ja ratojen varsille onkin mahdollista saada kodit jopa 200 000 uudelle helsinkiläiselle.

Vihreitä kaupunkipäättäjiä retkireitillä olikin ruuhkaksi asti pohtimassa tulevaa suunnittelualuetta: Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtajan Osmo Soininvaaran, lautakunnan jäsenen Elina Moision ja tämän varajäsenen Outi Silfverbergin käsittelyn jälkeen toivottavasti merkittävästi luontoystävällisemmäksi muuttunut suunnitelma päätyy kaupunginhallitukseen, jonka vihreän ryhmän puheenjohtaja Hannu Oskala oli myös pyöräillyt retkipaikalle. Kaupunginhallituksen jälkeen asian käsittelyvuorossa on todennäköisesti kaupunginvaltuusto. Sen vihreä puheenjohtaja Mari Puoskari tutustui Kivinokan talviseen tilanteeseen lastenvaunuja työntäen – vähälumisessa talvisäässä oli tällä kertaa puolensa.

Mahdolliset tulevat europarlamentaarikot Otso Kivekäs ja Outi Alanko-Kahiluoto esittelivät laajasti kantojaan kahvitilaisuudessa Kivinokan kartanolla kävelyretken jälkeen. Otso muistutteli, että Itäväylän ajonopeuksien laskulla asuinrakentamiseen kelvollista maata saadaan reilusti käyttöön Kivinokan rakentamisen vaihtoehdoksi. Pitkään Herttoniemessä asunut Outi kertoi lähialueiden vajaakäyttöisistä teollisuusalueista ja Roihupellon alueen mahdollisuuksista. Jatkossa vähän melua aiheuttavien työpaikka-alueiden yhteyteen pitäisi uskaltaa kaavoittaa myös asumista. Outi kyseli myös paikalla olleelta kaupunkisuunnitteluviraston edustajalta taannoin kaupunginvaltuustossa hyväksytyn valtuustoaloitteensa toteutumisesta: Kivinokan kehittämisen yhteistyöryhmää ei ole vielä perustettu, vaikka kaavoituspohdinnatkin on jo aloitettu.

Kokenut lauttasaarelais-kesämajailija Heidi Hautala piti kivinokkalaisesta avoimia näkymiä suosivasta kesämajailutyylistä. Kun talvisella retkellä Kivinokan uusiin suunnitelmiin paikan päällä tutustuivat myös valtuutetut Mari Holopainen ja Jasmin Hamid, merkittävä osa koko vihreiden valtuustoryhmästä oli paikalla. Avoimen virkistyskäytön uudistuneiden suunnitelmien yksityiskohdat eivät nekään tässä vaiheessa ole kiveen hakattuja, mutta virkistysaluevaihtoehto on vihreän valtuustoryhmän suosikki jatkosuunnittelun pohjaksi.

Timo Pyhälahti, ”paikallisopas”, ympäristölautakunnan jäsen

Kuvia reissulta löydät Helsingin Vihreiden facebook-sivulta.