Keskustakirjasto kaikille kaupunkilaisille

Vihreät ovat iloisia keskustakirjaston arkkitehtuurikilpailun saavuttamasta suuresta suosiosta. Kilpailuun saapui yli 530 työtä. Kilpailun työt ovat erittäin monipuolisia ja kaupungilla on nyt todella mistä valita. Kilpailun tulos julkistetaan kesäkuussa 2013.

– Hienon ulkoasun lisäksi keskustakirjastossa on syytä keskittyä kirjaston sisältöihin. Kaupunkiimme tarvitaan enemmän kaikille avointa epäkaupallista julkista tilaa. Haluamme, että keskustakirjastosta tulee toiminnallinen paikka, johon kaikki kaupunkilaiset kokevat olevansa tervetulleita, toteaa valtuutettu Johanna Sumuvuori.

Keskustakirjaston kautta on mahdollista miettiä uudestaan, mitä kaikkea kirjastot voisivat kaupunkilaisille tarjota. Vihreät haluavat kaupunkilaiset mukaan uuden kirjaston suunnitteluun ja suunnitteluprosessin on oltava avoin ja läpinäkyvä. Uusi kirjasto voisi sisältää mm. galleriatilaa, kahviloita, yleisen saunan sekä lasten ja nuorten tiloja.

Vaikka keskustakirjastoon panostetaan nyt kunnolla, lähikirjastoverkko on yhtä tärkeä kuin aikaisemminkin. Myllypuron mediakirjasto on juuri uudistettu ja Puistolan kirjasto avattiin peruskorjauksen jälkeen. Roihuvuoren kirjaston perusparannus alkaa tänä vuonna.

– Keskustakirjaston tulee tavoittaa mahdollisimman laajasti kaikki kaupunkilaiset, mutta samaan aikaan kirjasto säilyy yhtenä tärkeimmistä lähipalveluista, kirjasto- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Anni Sinnemäki toteaa.

Johanna Sumuvuori, kaupunginvaltuutettu, puh. 050 512 1629

Anni Sinnemäki, kirjasto- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtaja, (09) 432 3166, 050 574 0815