Kati Juva

Dosentti, erikoislääkäri, 61

Ääni niille joiden oma ääni ei kanna

Lahjoita Katin kampanjaan!

Olen 61-vuotias neurologian erikoislääkäri. Olen töissä HUS psykiatriakeskuksessa ja olen erityisesti perehtynyt muistisairauksiin ja muihin ikääntyneiden neurologisiin sairauksiin sekä neuropsykiatriaan. Olen tehnyt myös tieteellistä tutkimusta, olen Helsingin yliopiston dosentti ja osallistun ajoittain opetukseen. Minulla on Lääkäriliiton myöntämä muistisairauksien erityispätevyys.

Olen kirjoittanut ja toimittanut useita artikkeleita ja oppikirjoja muistisairauksista ja ikääntyneiden mielenterveysongelmista sekä ydinaseista. Lisäksi olen kirjoittanut elämäkerran isoisästäni Simo Brofeldtista, joka oli sotakirurgi ja Mannerheim-ristin ritari.
Vihreissä olen toiminut yli seitsemän vuotta. Olen perehtynyt erityisesti sosiaali- ja terveyspolitiikkaan ja vanhustenhuoltoon. Olen kaupunginvaltuuston ja sote-lautakunnan jäsen sekä sote-jaoston puheenjohtaja. Olen myös Vihreän liiton sosiaali- ja terveyspoliittisen työryhmän jäsen. Koijärvellä olin 1979 – 80 vastustamassa arvokkaan lintujärven kuivatusta ja sain useiden patojen rakentamisesta reippaat sakot.

Lääkäreiden rauhanliikkeessä ja Lääkärin sosiaalinen vastuu –järjestössä olen toiminut 1980-luvulta lähtien. Olen kansainvälisen International Physicians for the Prevention of Nuclear War (IPPNW) -järjestön yleiskokouksen puheenjohtaja ja International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN) Finlandin toinen koordinaattori. IPPNW sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1985 ja ICAN vuonna 2017 eli olen siis tuplanobelisti.

Kehitysyhteistyötä olen tehnyt Tansaniassa 1980-luvulla terveydenhuollon osallistavan yhteisötyön hankkeessa ja 2010-luvulla tukemalla pienaseiden vastaisten radio-ohjelmien tuottamista Nigeriassa yhdessä paikallisten kollegojen kanssa.
Olen asunut Helsingissä yli 50 vuotta. Tällä hetkellä asun Töölössä. Perheeseeni kuuluu kaksi Etiopiasta adoptoitua nyt täysi-ikäistä nuorta sekä kaksi kissaa.

Harrastan kaunokirjallisuutta ja ulkoilua. Sienestys kesäpaikassani Nuuksiossa on intohimoni.