Kalle Könkkölä 1950–2018

Vihreän politiikan tienraivaaja ja ihmisoikeuksien vankkumaton puolustaja Kalle Könkkölä menehtyi 68-vuotiaana 11.9.2018. Helsingin Vihreät ja vihreä valtuustoryhmä kunnioittavat Kallen muistoa.

“Kalle on edelleen esikuva, hän mursi niin monia ennakkoluuloja ja esteitä, että hänestä pitäisi aivan kaikkien ottaa mallia. Kalle muistutti aina, että yhteiskunnassamme on ihmisiä, jotka elävät koko elämänsä köyhyydessä, ihmisiä, joille ei työmarkkinoilla ole nykyään paikkaa, vaikka pitäisi, hän oli vammaisten ihmisten ihmisoikeuksien suuri sanansaattaja. Yksi suuri on nyt poissa ja kaipaamme häntä jo nyt. Voimme kunnioittaa Kallen muistoa jatkamalla työtä yhdenvertaisen ja esteettömän maailman puolesta”, sanoo vihreiden kaupunginvaltuutettu ja puolueen varapuheenjohtaja Maria Ohisalo.

Helsinkiläinen Könkkölä oli arvostettu poliitikko ja kansalaisvaikuttaja. Hän oli mukana perustamassa Vihreää liittoa ja oli toinen puolueen ensimmäisistä kansanedustajista sekä  puolueen historian ensimmäinen puheenjohtaja. Helsingin kaupunginvaltuustossa Könkkölä vaikutti kaksi vuosikymmentä vuosina 1985–2004.

“Kalle oli lämmin, sinnikäs ja viisas esikuva. Teimme Kallen kanssa paljon yhteistyötä esimerkiksi Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan esteettömyyden eteen, ja nyt useampiin tiloihin onkin esteetön kulku. Kalle sanoi aina, että ei riitä, että pyörätuolilla pääsee virastoihin, pitää päästä myös bileisiin. Epäkohtia on paljon, ja Kalle on eri paikoissa korjannut niitä tehokkaammin kuin ehkä yksikään tuntemani vaikuttaja. Kaikilla pitää olla vapaus liikkua ja elää. Meitä kaikkia tarvitaan jatkamaan Kallen työtä”, muistuttaa kaupunginvaltuutettu Alviina Alametsä.

Kynnys ry:n toiminnanjohtajana työskennelleen Könkkölän viime vuosien tärkeimpiä asioita oli hänen perustamansa Abilis-säätiö, jotka tukee kehitysmaiden vammaisten ihmisten osallisuutta ja toimeentuloa. Säätiölle Kalle Könkkölä toivoi myös mahdollisia muistamisia.