Investoinnit eivät saa heikentää palveluita

Vihreät kaupunginvaltuutetut muistuttivat Helsingin vuoden 2009 tilinpäätöksen ja arviointikertomuksen käsittelyssä, että kaupungin investointiohjelmaa on pohdittava tarkasti, jotta voimme nykyisessä taloudellisessa tilanteessa välttää palveluista leikkaamisen ja kovan velkaantumisen.

– Haluamme painottaa investoinneissa raideliikennettä. Esimerkiksi Kruunuvuoreen tarvitaan raideyhteys, Herttoniemen liikenneympyrän laajennuksesta voidaan hyvin luopua. Yhtään uutta kaupunginosaa ei voida rakentaa ilman suunniteltuja joukkoliikenneyhteyksiä tai riittäviä julkisia palveluita, totesi Mari Puoskari ryhmäpuheessaan.

Ympäristön tilan parantamiseen tähtäävistä investoinneista vihreät eivät kuitenkaan ole valmiita karsimaan.

– Me vihreät olemme vahvasti sitoutuneet tavoitteisiin uusiutuvan energian lisäämisestä ja päästöjen vähentämisestä. Emme hyväksy näiden tavoitteiden toteuttamiseen tarvittavien investointien lykkäämistä. Helsingin tulee tavoitella hiilineutraaliutta pystypäin.

Mari Puoskari teki myös toivomusponnen, että viime vuonna hyväksytyn valtuustostrategian ympäristökirjauksista tehtäisiin sitovia toiminnallisia tavoitteita ensi vuoden talousarvioon.

Koko puhe on luettavissa tästä linkistä.

Kaupunginvaltuuston kokouksia voi seurata ja katsoa jälkeenpäin Helsinki-kanavalta, http://www.helsinkikanava.fi/