Hiilikasat hiiteen

”On suorastaan häpeällistä, että meillä Suomessa on cleantech-teknologiaa, mutta yritysten pitää viedä asiakkaat Tukholmaan sitä katsomaan”, totesi Outotecin toimitusjohtaja Pertti Korhonen Tekniikka & talous -lehdessä tammikuussa. Korhonen on tuskastunut Helsinkiin, joka haluaa olla cleantech-pääkaupunki. Kuitenkin Helsingin mustat hiilikasat tervehtivät Hanasaaresta kaikkia kaupunkiin saapuvia yritysvieraita. Siksi mm. Outotec vie vieraansa muualle.

Helsinki on sitoutunut leikkaamaan ilmastopäästönsä nollaan vuoteen 2050 mennessä. Kuuden vuoden kuluessa, vuoteen 2020 mennessä, Helsingin päästöjen on vähennyttävä 30 prosenttia. Merkittävä osa tätä projektia on hankkiutua eroon hiilikasoista ja satsata uusiutuviin biopolttoaineisiin. Biopolttoaineilla tarkoitetaan metsähaketta, puupellettejä, biohiiltä ja peltobiomassaa. Varsinainen päätös energiantuotannon tulevaisuudesta tehdään ensi vuonna valtuustossa.

Tällä hetkellä pöydällä on kaksi vaihtoehtoa, joko peruskorjaamme nykyiset hiilivoimalat tai rakennamme kokonaan uuden monipolttoainevoimalan Vuosaareen. Kokonaan uusi monipolttolaitos on kallis, ja maksaa yli kaksi kertaa enemmän kuin vanhojen voimaloiden remontoiminen. Uusi voimala voisi toimia sataprosenttisesti biopolttoaineilla.

Vihreä valtuustoryhmä kävi eilen tutustumassa Hanasaaren voimalaan, jonka piiput näkyvät olohuoneeni ikkunasta. Peruskorjaamalla Hanasaaren voimala on mahdollista nostaa biopolttoaineiden osuus vain 40 prosenttiin, eli pääpolttoaineena olisi edelleen kivihiili. Tämä tarkoittaisi satojen miljoonien eurojen käyttämistä investointiin, jolla sitoutuisimme hiilen polttoon vuosikymmeniksi eteenpäin.

Hanasaari sijaitsee kantakaupungissa merenrannalla. Alueella, jolla neliöhinnat ovan koko maan korkeimmat, on valtava tontti hiilikasoja varten. Jos valtuusto päättää rakentaa uuden monipolttoainevoimalan Vuosaareen, Hanasaaren voimala-alue vapautuu rakentamiselle. Tämä tarkoittaa kokonaan uutta asuinaluetta kantakaupungissa ja koteja jopa tuhansille ihmisille.

Hanasaaren rakentamisesta saatua hyötyä ja maanarvon nousua ei ole laskettu mukaan vertailtaessa uuden voimalan rakentamisen ja vanhojen voimalaitosten remontoimisen kustannuseroja. Itselleni tämä on ilmastonsuojelun rinnalla keskeinen syy pohtia uuden monipolttolaitoksen rakentamista Vuosaareen. Samalla pääsisimme eroon Helsingin mainetta mustaavasta hiilikasasta ja Pertti Korhonen voisi esitellä suomalaista cleantech-osaamista Helsingissä, eikä Tukholmassa.

Helsingin Vihreät järjestää ideapajan Hanasaaren alueen suunnittelusta to 10.4. Tapaamme klo 17.30 Teatterikorkeakoulun edessä (Haapaniemenkatu 6) ja siirrymme sieltä Hanasaaren alueen poikki Suvilahteen ideoimaan. Tervetuloa mukaan! Lisätietoja Facebook-tapahtumassa.

Emma Kari, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja