Helsinki ja Vantaa ryhtyvät selvittämään Fennovoimasta irtautumista

Helsingin kaupunginhallitus päätti tänään Helsingin ja Vantaan yhteisselvityksestä Fennovoiman ydinvoimahankkeesta luopumiseksi. Selvityksen käynnistäminen on vastaus kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Karin tekemään aloitteeseen Vantaan Energia Oy:n irtautumiseksi Fennovoimasta.

”Olen todella tyytyväinen, että Helsinki ja Vantaa selvittävät perinpohjaisesti Fennovoimasta irtautumisen. Kaupunginhallituksen linjaus on merkittävä ja antaa myös muille kunnille selkänojaa käynnistää irtautuminen Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalaprojektista. Tähän projektiin osallistuminen ei ole Helsingin, sen asukkaiden ja veronmaksajien, eikä Vantaan Energian edun mukaista. Emme halua, että helsinkiläiset veronmaksajat joutuvat geopolitiikan pelinappuloiksi kannattamattomaan hankkeeseen”, Kari toteaa.

Helsingin kaupunki omistaa 40 prosenttia ja Vantaan kaupunki 60 prosenttia Vantaan Energia Oy:n osakkeista. Lopullisen päätöksen selvityksen käynnistämisestä tekee kaupunginvaltuusto.

”Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalahankkeeseen liittyy suuria taloudellisia riskejä. Osakas toisensa jälkeen on hylännyt hankkeen. Ydinvoimalahankkeiden yskiessä uusiutuvan energian hinta on jatkanut laskuaan. On todennäköistä, ettei Fennovoiman tarjoama sähkö tule olemaan kilpailukykyistä. Fennovoiman omistajilla on velvollisuus ostaa laitoksen tuottamaa ydinenergiaa, vaikka muuta energiaa saisikin halvemmalla. Helsingin energiapolitiikassa on tehty täyskäännös. Suunta on nyt kivihiilestä ja ydinvoimasta kohti energiatehokkuutta ja uusiutuvaa energiaa. Tästä linjasta on pidettävä kiinni”, Kari sanoo.

Selvitys on tarkoitus tehdä yhteistyössä yhtiön kanssa niin, että se valmistuu keväällä 2018. Tämä mahdollistaa Fennovoimasta irtautumistoimien käynnistämisen vuoden 2018 varsinaisessa yhtiökokouksessa. Lopullisen päätöksen selvityksen käynnistämisestä tekee kaupunginvaltuusto.

Emma Kari