Helsingin Vihreät valtuutetut: Kansallinen kaupunkipuisto Helsinkiin!

3709712654_429d67b200_o

Helsingin vihreät kaupunginvaltuutetut kannattavat Kansallisen kaupunkipuiston perustamista Helsinkiin.  Kansallisten kaupunkipuistojen tavoitteena on säilyttää kaupunkiluontoa ja rakennettua kulttuuriympäristöä laajana, eheänä kokonaisuutena – kaupunkilaisten olohuoneena.

– Kansallinen kaupunkipuisto turvaisi Helsingin arvokasta ja kaupunkilaisten rakastamaa luontoa. Se on kansallispuistoon verrattava puisto, jonka rajat on turvattu kaupunkia vahvemmilla voimilla – valtio kieltää sen muuttamisen, toteaa Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs.

Kansallinen kaupunkipuisto on arvokkaiden kulttuuri- ja luonnonmaisemien sekä virkistysalueiden laaja kokonaisuus, jonka säilyttämiseen ja hoitamiseen kaupunki tai kunta on sitoutunut. Suomessa on tällä hetkellä kahdeksan kansallista kaupunkipuistoa.

Helsingissä on paljon upeita kohteita, jotka täyttävät kansallisen kaupunkipuiston kriteerit. Vihreiden mielestä erityisesti Keskuspuisto tulisi turvata liittämällä se osaksi Helsinkiin perustettavaa kansallista kaupunkipuistoa.

– Keskuspuisto viherkäytävineen olisi luonteva osa Helsingin Kansallista kaupunkipuistoa. Se on ainutlaatuinen, kaupungin keskeisin ja tunnetuin metsäalue ja paras esimerkki vihersormista, joihin Helsingin metsäverkko ja luonnon läheisyys kaupungissamme perustuu, toteaa kaupunginvaltuutettu Jarmo Nieminen.

– Yritimme saada asiasta kirjausta jo kesäkuun yleiskaavaneuvotteluissa, mutta valitettavasti ehdotuksemme ei mennyt läpi, jatkaa Kivekäs.

Helsingin kaupunginvaltuustossa kerätty valtuutettujen allekirjoituksia valtuustoaloitteeseen Kansallisen kaupunkipuiston perustamisesta. Aloitteen toinen tekijä on Jarmo Nieminen. Kansallisen kaupunkipuiston tueksi kerätään lisäksi kuntalaisaloitetta.

Aloitteessa esitetään, että periaatepäätös kansallisen kaupunkipuiston perustamisesta voitaisiin tehdä joulukuussa 2017, liittäen Helsingin kaupunginvaltuuston päätös osaksi Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Mahdollisen hakemuksen kaupunkipuistosta tekee Helsingin kaupunki ja asiasta päättää ympäristöministeriö.

Otso Kivekäs, Helsingin Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, 044 333 6338
Jarmo Nieminen, kaupunginvaltuutettu, puh. 045 656 7542