Helsingin Vihreät: Östersundomin luontoarvot turvattava

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi tänään Östersundomin yleiskaavaluonnoksen pohjaksi alueen suunnittelulle. Vihreät halusivat säästää keskeiset arvokkaat luontokohteet rakentamiselta ja esittivät asian palauttamista valmisteluun.

– Helsingin vihreät pitävät ekologisen kaupunkirakenteen luomista Östersundomiin tärkeänä. Tämä tarkoittaa joukkoliikenteeseen nojaavaa tiivistä asutusta, joka nyt hyväksytyssä kaavassa toteutuu. Ekologiseen rakentamiseen kuuluu kuitenkin myös luontoarvojen huomioinen ja tämän me vihreät olisimme halunneet tehdä, toteaa kaupunginhallituksen jäsen Johanna Sumuvuori.

Erityisen tärkeänä vihreät olisivat pitäneet Talosaaren rajaamista rakentamisen ulkopuolelle.

– Talosaari on kahden Natura-alueen välissä ja sisältää itsessään tärkeitä luontoarvoja. Säästämällä Talosaari rakentamiselta turvattaisiin lintulahtien rauha ja Östersundomin uudet asukkaat saisivat virkistyskohteen upean luonnon keskelle. Nyt on kuitenkin tärkeää varmistaa, että Natura-alueiden hoito- ja käyttösuunnitelma toteutetaan samaan aikaan kaavoituksen kanssa, vaatii vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Emma Kari.

Lisäksi vihreät olisivat halunneet jättää Östersundomin pohjoisosaan tilaa Sipoonkorven laajentumiselle.

– Sipoonkorven alue on yksi harvoista suurista yhtenäisistä metsäalueista pääkaupunkiseudun lähellä. Tämän laajan yhtenäisen metsän eteläraja määritellään tässä kaavaprosessissa. Me toivomme kansallispuiston laajentuvan tulevaisuudessa myös Helsingin alueelle, Kari toteaa.

Vantaan ja Sipoon kaupunginhallitukset ovat jo hyväksyneet yleiskaavaluonnoksen. Lopullinen kaavaehdotus tulee valtuuston käsiteltäväksi loppuvuodesta.

Emma Kari, vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja, 044 300 6801, emma.kari(ät)eduskunta.fi

Johanna Sumuvuori, kaupunginhallituksen jäsen, 050 512 1629, johanna.sumuvuori(ät)gmail.com