Helsingin Vihreät nimesi eduskuntavaaliehdokkaita

Helsingin Vihreiden yleiskokous nimesi eilisessä kokouksessaan seitsemän uutta ehdokasta kevään eduskuntavaaleihin. Kaksi ehdokkuutta julkistetaan myöhemmin.

Eilen nimettyjen ehdokkaiden joukossa ovat valtiotieteiden kandidaatti Alviina Alametsä, kaupunginvaltuutettu tohtoriopiskelija Mari Holopainen, kunnallispolitiikassa mukana oleva erikoislääkäri Kati Juva, Helsingin Sanomissa pitkän uran tehnyt kulttuuritoimittaja Kirsikka Moring sekä eurovaaleissakin ehdolla ollut yrittäjä Antero Vartia.

IMG_1157Nuorin ehdokkaista, 22-vuotias Alviina Alametsä haluaa tuoda nuorten ääntä päätöksentekoon ja nimeää suureksi haasteeksemme ilmastonmuutoksen ja talousjärjestelmän vikojen selättämisen samalla, kun lisäämme ihmisten onnellisuutta. “Onko nykyinen kilpailuyhteiskunta, jossa tehdään pitkää päivää, kärsitään syrjäytymisestä, väkivallasta ja ympäristöongelmista, paras mahdollinen?”, Alametsä kysyy.

Mari Holopainen nostaa keskiöön lapset, koulutuksen ja kestävän kasvun. “Suomella on kaikki edellytykset pärjätä ja meidän tulee yhä vahvemmin panostaa korkeaan osaamiseen, tutkimukseen ja kokeilukulttuuriin. Oikeus turvalliseen kouluun ja varhaiskasvatukseen on oltava perhetaustasta riippumatta”, Holopainen painottaa.

Kansainvälisessä rauhantyössä pitkään mukana ollut Kati Juva haluaa rakentaa oikeudenmukaista Suomea. “Ihmisten mahdollisuudet täysipainoiseen elämään eivät saa olla kiinni varallisuudesta, sosiaalisesta asemasta, iästä, terveydestä, etnisestä taustasta tai seksuaalisesta suuntautumisesta”, Juva sanoo.

Kahden lapsenlapsen isoäiti Kirsikka Moring on eläkkeelle jäätyään keskittänyt aikaansa taiteilijoiden aseman parantamisen lisäksi arktisten alueiden suojeluun sekä vähemmistökansojen puolustamiseen “Vastuullamme on pelastaa maailma lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Mottoni olkoon: syö säästäen savea, sanoi sammakko pojalleen”, Moring kertoo.

Kauppatieteiden maisteri, näyttelijänä ja juontajanakin uraa tehnyt Antero Vartia on politiikassa tehdäkseen työtä paremman ja tasapainoisemmman yhteiskunnan puolesta. “Maailma on muuttunut, mutta järjestelmä ei ole kehittynyt sen mukana. Järjestelmän oikeudenmukaisuus, kannustavuus ja kestävyys kaipaa suuria ratkaisuja sekä verotuksessa että sosiaaliturvassa. Toivoisin, että kulkisimme kohti perustuloa”, Vartia toteaa.

Aiemmin Helsingin Vihreiden ehdokkaiksi on nimetty Outi Alanko-Kahiluoto, Emma Kari, Otso Kivekäs, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Erkki Perälä, Leo Stranius, Johanna Sumuvuori ja Ozan Yanar.

Alviina Alametsä, 040 729 4597
Mari Holopainen, 040 762 0944