Helsingin vihreät luottamushenkilöt valittu

Tiedote 16.12.2008

Helsingin vihreä valtuustoryhmä valitsi eilen edustajansa kaupungin lautakuntiin ja johtokuntiin.

Vihreiden tehtäväkentässä painottuvat erityisesti asumiseen ja rakentamiseen liittyvät vastuualueet, sillä vihreät saivat kiinteistölautakunnan, asuntolautakunnan ja asuntotuotantotoimikunnan puheenjohtajuudet. Kiinteistölautakunnan puheenjohtajaksi valittiin lautakunnassa jo kaksi kautta toiminut arkkitehti Tuula Paalimäki. Asuntolautakunnan puheenjohtajajuuden sai Helsingin Vihreiden asuntotyöryhmän vetäjä ja Oranssi ry:n toiminnanjohtaja Vesa Peipinen. Asuntotuotantotoimikunnan puheenjohtajuus meni puolestaan valtuutettu Tuomas Rantaselle.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Anni Sinnemäki. Nuorisolautakuntaa ryhtyy luotsaamaan kaupunginvaltuuston nuorin jäsen, 25-vuotias Emma Kari, joka opiskelee ympäristötieteitä ja sosiaalipolitiikkaa. Sosiaalilautakunnan puheenjohtajana toimii tulevalla kaudella valtuutettu Sirkku Ingervo. Joukkoliikennelautakunnan puheenjohtajana jatkaa Jessica Karhu.

Vihreät panostavat tulevalla valtuustokaudella ruotsinkielisiin luottamustehtäviin. Vihreät saivat paikkajakoneuvotteluissa opetuslautakunnan ruotsinkielisen jaoston puheenjohtajuuden. Tehtävään valitiin jaostossa kaksi kautta jäsenenä vaikuttanut Bernt Nordman.

Kaupungin taidemuseon johtokunnan puheenjohtajaksi valittiin Mäntän kuvataideviikkojen toiminnanjohtaja Veikko Halmetoja, joka on ennen Helsinkiin muuttamistaan toiminut kahdeksan vuotta Tampereella Sara Hildenin taidemuseon johtokunnassa.

Eläintarhan johtokunnan puheenjohtajana toimii jatkossa eläinlääkäri Sanna Hellström.

Valtuustoryhmä valitsi jo aiemmin valtuuston puheenjohtajaksi Otto Lehtipuun ja valtuustoryhmän puheenjohtajaksi Mari Puoskarin.

Kaupunginhallituksessa vihreitä edustaa tulevalla valtuustokaudella Mari Puoskari, Elina Moisio, Ville Ylikahri ja Minerva Krohn. Varajäseninä jatkavat Kimmo Helistö ja Tapio Laakso, uusina kaupunginhallitusryhmään valittiin valtuutetut Emma Kari ja Sanna Vesikansa.

Lauta- ja johtokuntiin valitut vihreät edustajat löytyvät oheisesta taulukosta pdf-muodossa.

– uuden valtuustoryhmän puheenjohtaja Mari Puoskari, puh. 050 537 2595
– toiminnanjohtaja Maaria Haikarainen, puh. 040 754 3313