Hallitus vaarantaa kasvun edellytykset koulutusleikkauksilla ja yliopistojen massairtisanomisilla

Hallituksen tekemät opetuksen ja sivistyksen leikkaukset ovat rajuja työnsä menettäneille ihmisille ja koko Suomen tulevaisuuden kannalta. Kaupunkikeskukset eivät elä sellutehtaista, mutta ne onnistuvat houkuttelemaan esimerkiksi kansainvälisiä tutkijoita, start up -yrityksiä ja sijoittajia. Kannattelemme suurta osaa koko maan työllisyydestä, taloudesta ja hyvinvoinnista.

Akateeminen työttömyys on pääkaupunkiseudulla voimakkaassa kasvussa koulutusleikkausten aiheuttamien valtavien irtisanomisten myötä. Irtisanomiset kohdistuvat nyt erityisen rajusti pääkaupunkiseudun kansainvälisesti hyvin menestyviin yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Hallituksen Helsingin yliopistoon kohdistuvien leikkausten takia yliopisto lopettaa 980 työsuhdetta, joista 570 lopetetaan irtisanomalla. Aalto-yliopisto leikkaa 316 työpaikkaa irtisanoen lähes 200 ihmistä etenkin opetuksesta ja tutkimuksesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on ilmoittanut aloittavansa yt-neuvottelut ja odotettavissa on noin sadan ihmisen irtisanominen. Aiemmin esimerkiksi Teknologian tutkimuskeskus VTT on toteuttanut tutkimukseen kohdistuvia irtisanomisia. Se, että näin suuri määrä korkeasti koulutettuja henkilöitä menettää työnsä, on Suomen mittakaavassa todella poikkeuksellista ja lyhytnäköistä.

Lisäksi hallitus on leikannut ulkopuolisen kilpaillun tutkimusrahoituksen osuutta. Tämä tarkoittaa vähemmän tutkimusta, opetusta, tuotekehitystä ja kansainvälisiä kontakteja yliopistoille. Vähemmän esimerkiksi sairauksien ja uusien hoitomuotojen selvittämistä, kirjallisuuden ja historian ymmärrystä tai robotiikan edelläkävijyyttä. Vaikka digistrategia ja osaamisen kehittäminen ovatkin hallituksen agendalla, on investointien painopiste ollut ihan muualla kuin koulutuksen mahdollistamassa aineettomassa osaamisessa.

Jää epäselväksi, mitä tukitoimia valtio tuo pääkaupunkiseudun akateemisiin massairtisanomisiin. Miten sivistyksen, tutkimuksen ja opetuksen taso taataan jatkossa? Miten aivovuoto estetään ja mikä on ylipäätään strategia talouden murrosten edessä. Milloin osaamiseen pohjautuvan liiketoiminnan merkitys tunnistetaan?  Myöhäistä on viimeistään silloin, kun rakennemuutos on pyyhkäissyt suuren osan tuntemistamme töistä pois. On erikoinen valinta leikata parhaiten pärjäävistä tutkimusyksiköistä, mutta ei Suomi kansainvälisessä kilpailussa siitä mitään tasoitusta saa. Tosiasia on, että tutkimukselle elintärkeitä kansainvälisiä suhteita ei rakenneta yhdessä vuodessa eikä kaikkialla. Suomi ei pärjää, mikäli emme aio olla koulutuksen ja tutkimuksen kärjessä.

Vihreiden tavoitteena on tehdä Suomeen maailman paras ja tasa-arvoisin korkeakoulutus. Tulevaisuuden osaaminen turvataan antamalla korkeakouluille riittävät resurssit ja mahdollisuudet kehittää vahvuuksiaan, tukemalla kansainvälistymistä, puolustamalla koulutuksen maksuttomuutta ja panostamalla opetukseen ja perustutkimukseen. Hallituksen tavoitteet ovat selvästi päinvastaisia.

Mari Holopainen
Tohtorikoulutettava ja kaupunginvaltuutettu