Espoolaiset ovat autokansaa, mutta tämä metro tehdään nyt!

Keskiviikon 12.3. kaupunginvaltuustossa puhututtivat Länsimetro ja metron automatisointi sekä hankkeiden kustannusylitykset.

Mari Ohisalon kuvaHankkeet etenevät: Kaikki Länsimetron tunnelit on louhittu valmiiksi, nyt tehdään seiniä. Metron kokonaiskustannukset pyörivät nyt yhteensä 985 miljoonassa eurossa, kun alkuperäinen kustannusarvio oli 713 miljoonaa euroa. Kustannusylityksiä ovat aiheuttaneet muun muassa kalliolouhinnoissa yllättäneet vaikeudet. Niiden vuoksi kustannukset ovat nousseet lähes kolmanneksella. Myös viranomaisvaatimusten tiukentumisella ja yleisellä kustannustason nousulla on ollut osansa ennakoitua suuremmissa kustannuksissa.

Länsimetron rakennuskustannukset kattavat Helsinki, Espoo sekä Suomen valtio. Kustannukset lankeavat erityisesti vuosille 2014 ja 2015. Metron automatisoinnista on Helsingin osalta valmiina yli puolet, Länsimetron osalta vasta hieman yli 14 %. Tavoitteena kuitenkin on, että matkustajaliikenne aloitetaan Länsimetrossa syksyllä 2016.

Kaupunginhallituksen esitys budjettiylityksestä hyväksyttiin yksimielisesti. Toisin sanoen valtuusto hyväksyi Länsimetron hankesuunnitelman tarkistetun kustannusarvion siten, että Helsingin osuus kustannuksista on enintään 217,5 miljoonaa euroa. Se on paljon rahaa, mutta ei metroa puolivalmiiksikaan voi jättää.

Kaikkinensa valtuusto siis hyväksyi hieman yli 30 miljoonan euron ylityksen. Yksimielisestä päätöksestä huolimatta valtuusto keskusteli metrosta pitkään. Poimittakoon keskustelusta muutama tulokulma, automatisaation tarve ja espoolaisten autoilukäyttäytyminen:

– Metron automatisaatio kyseenalaistettiin. Automatisaatio on kuitenkin toteutettava tiheän vuorovälin mahdollistamiseksi ja tiheä vuoroväli taas tarvitaan, koska Lännessä asemalaiturit ovat lyhyitä. Säästöä automatisaatiosta on luvassa muun muassa työvoimakustannusten pienenemisen johdosta. Maailmassa on 30 automaattimetrojärjestelmää. Emme siis ole Helsinkinä yksin, vaan mukana muutoksessa.

– “Espoolaiset ovat autokansaa! Puheenvuoroissa korostettiin metron liityntäliikenneratkaisujen toteuttamista ennen metron valmistumista. Helsinkiläispuhujat olivat huolissaan espoolaisten autoiluinnosta, jonka laantumista epäiltiin metrosta huolimatta. Samassa valtuustossa toisaalta esitettiin myöhemmin myös, kuinka koulujen tulisi voida kieltää helsinkiläislapsilta pyöräily. Niin, missä niitä autoiluintoilijoita nyt sitten olikaan?

Tämä metro tehdään nyt! Kysymys toki kuuluu, kuinka voimme jatkossa suunnitella tällaiset valtavat hankkeet paremmin, jotta emme joutuisi vastaavien ylitysten eteen enää toiste.

Maria Ohisalo
      Valtuustoraportoija on metroradan varrella kasvanut varavaltuutettu, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ViNOn puheenjohtaja ja eurovaaliehdokas.