Emma Kari: Helsinki irti Fennovoimasta

Vihreät vaativat, että Helsingin on käynnistettävä toimet Helsingin irtautumiseksi Fennovoiman ja Rosatomin riskialttiista ydinvoimalahankkeesta. Helsinki on mukana Rosatomin ydinvoimalahankkeessa osittain omistamansa Vantaan energian kautta. Kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Karin aloite käsitellään tänään Helsingin kaupunginvaltuustossa.

-Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalahankkeeseen liittyy suuria taloudellisia riskejä. Ydinvoimalahankkeiden yskiessä uusiutuvan energian hinta on jatkanut laskuaan. Siksi on todennäköistä, ettei Fennovoiman tarjoama sähkö tule ydinvoimalan valmistuttua olemaan kilpailukykyistä.  On kyseenalaista, onko koko hanke ensinkään omistajilleen taloudellisesti kannattava, Kari sanoo.

Kesko-konserniin kuuluva Kestra Oy sai välimiesoikeudelta tammikuussa päätöksen, että se voi irtautua ydinvoimalahankkeesta. Tämä voi hyvin avata myös muille hankkeen osakkaille mahdollisuuden jättäytyä pois. Keskon poisjäänti tarkoittaa taloudellisten lisävastuiden lankeamista hankkeen jäljelle jääville omistajille. Näyttää epätodennäköiseltä, että Fennovoima löytäisi näille osakkeille muita ostajia. Vantaan energia on suurin kuntataustainen Fennovoiman omistaja, Helsinki omistaa 40 prosenttia Vantaan energiasta.

– Keskon saama välimiespäätös asettaa voimakkaasti kyseenalaiseksi koko Fennovoiman rahoituksellisen perustan. Jos ja kun markkinasähkö tulee olemaan huomattavasti Fennovoiman tuottamaa sähköä halvempaa, tietää se tappioita omistajille, jotka ovat sitoutuneet ostamaan kaiken Fennovoiman tuottaman sähkön omistustensa suhteessa. Viimeistään nyt pitäisi kaikille olla selvää, että Fennovoimasta ei tule koskaan tuottavaa tai järkevää investointia, Kari sanoo.

Myös hankkeen viivästyminen aikataulustaan, mahdolliset EU-pakotteet sekä ydinturvallisuuteen ja jätehuoltoon liittyvät epävarmuudet lisäävät hankkeen mahdollisia kustannuksia ja riskejä.

– Kuntalaisten omistaman energiayhtiön ei ole perusteltua olla mukana näin epävarmassa ja riskialttiissa suurhankkeessa. Se ei ole taloudellisesti järkevää eikä, veronmaksajiemme edun mukaista. Pääomalla, jonka olemme sitomassa Fennovoima-hankkeeseen, olisi tarpeellisempia, tuottavampia ja vähemmän riskialttiita vaihtoehtoja. Meidän tulisi satsata tulevaisuuden energiavaihtoentoihin: uusiutuvan energian tuotantoon, älykkäisiin sähköverkkoihin, energiatehokkuuteen ja muihin kestäviin ja taloudellisesti kannattaviin vaihtoehtoihin. Se on ilmaston ja helsinkiläisten kukkaroiden etu, Kari linjaa.

Kari esittää tämän päiväisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa, että Helsinki käynnistää omistajaohjaustoimet kutsumalla ylimääräisen yhtiökokouksen Vantaan Energian irroittaumiseksi Fennovoiman ydinvoimahankkeesta.

Emma Kari, puh. 044 300 6801