Emma Kari: "Helsingissä koululaiset saavat ilmastolakkoilla!”

Vihreiden kansanedustaja ja Helsingin kasvatus- ja koulutusjaoston puheenjohtaja Emma Kari muistuttaa, että Helsingissä jokainen koululainen saa osallistua kansainväliseen ilmastolakkoon perjantaina 15.3.2019. Nuoret ympäri maailmaa vaativat oikeutta elämään, jota ilmastonmuutos ja muut ympäristökatastrofit eivät vaarantaisi.

”Monilla nuorilla on ollut epäselvyyksiä ja pelkoja siitä, saako Helsingin kouluista osallistua ilmastolakkoon perjantaina. Kyllä saa. Helsingissä jokaisella koululaisella on oikeus vaatia aikuisia toimimaan tulevaisuuden puolesta. Eli kaikki saavat lakkoilla, koulut eivät tätä kiellä. Asiasta on tietenkin hyvä keskustella kotona vanhempien kanssa etukäteen”, Kari sanoo.

Ruotsalaisen 16-vuotiaan ilmastolakkoilija Greta Thunbergin inspiroimana nuoret ympäri maailmaa lakkoilevat perjantaisin tulevaisuuden puolesta. Kari pitää ilmastolakkoliikettä toivon liikkeenä. Huomenna ilmastolakko järjestetään yli 1600 paikassa ja 105 maassa.

“Nuoret ovat ymmärtäneet aikuisia paremmin, miten vakava uhka ilmastonmuutos on. Ilmastonmuutoksen torjunnalla on kiire. Meillä on vielä toivoa, mutta ei juurikaan aikaa. Meidän on toimittava nopeammin kuin olemme ajatelleet ja tehtävä enemmän kuin olemme aikoneet. Meidän aikuisten täytyy nyt kuunnella heitä ja ottaa heidän viestinsä vakavasti. Nyt on pakko toimia”,  Kari sanoo.

Ilmastolakko kokoontuu Senaatintorilla kello 10, mistä marssi kulkee eduskuntatalolle. Kari rohkaisee kaikkia maailman tulevaisuudesta huolissaan olevia osallistumaan ilmastolakkoon ja ottamaan kaverinsa mukaan.