Bicca Olin

Opiskelijajärjestön puheenjohtaja, samhällsdebattör, 20

Setien aika on ohi – glöm gubbarna

Lahjoita Biccan kampanjaan!

12-vuotiaana kyllästyin seuraamaan, kun yhä useamman luokkakaverin arvosanat rupesivat putoamaan, vaikka he tekivät kaikkensa. Kyllästyin siihen, että joillain vanhemmilla ei ollut mahdollisuuksia varmistaa, että koululaisella olisi ollut harrastus, apua läksyjen kanssa tai edes turvallinen paikka johon tulla kotiin koulun jälkeen. Kyllästyin siihen jatkuvaan kiusaamiseen mitä koulussa oli, sisäilmaongelmiin johon kukaan ei puutunut ajoissa, epäpäteviin opettajiin ja huonoon johtajuuteen, ja siihen, kuinka aikuiset eivät puuttuneet vaikka useampi meistä kärsi vakavistakin mielenterveysongelmista jo hyvin nuorena. Ymmärsin, että kabineteissa istui kaiken maailman setiä, joita ei vaikuttanut kiinnostavan mitä koulutukselle, nuorille tai tulevaisuudelle tapahtui.

Päätin olla osa muutosta. Siitä lähtien jokaisen päiväni päätavoite on ollut maailman muuttaminen, ja sitä olen tehnyt eri järjestöissä ja vaikuttamiselimissä siitä lähtien, erityisesti koulutuspolitiikan, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden parissa.

Taustaani kuuluu tutkinto audiovisuaalisessa viestinnässä ja ylioppilastutkinto, sekä lukuisia tehtäviä järjestökentällä. Tällä hetkellä toimin toista vuotta täysipäiväisenä ruotsinkielisten opiskelijoiden liiton (FSS) puheenjohtajana. Lisäksi puheenjohdan ruotsinkielistä sateenkaarijärjestöä Regnbågsankania.

Asun Helsingissä avopuolisoni kanssa, ja vaikuttamisen ohella nautin hauskoista poliittisista satiiriohjelmista, mielenkiintoisista kirjoista ja illanvietoista läheisteni kanssa.

Maailma ei ole vielä valmis. Kohtaan samoja ongelmia hyvinvoinnin, koulutusleikkausten ja päättäjien välinpitämättömyyden kanssa myös tänä päivänä työssäni yhdenvertaisuuden edistämisen, ratkaisukeskeisen koulutuspolitiikan ja syrjäytymisen ehkäisyn puolesta. Siksi teen tätä työtä, ja tätä työtä haluan tulevaisuudessa tehdä myös Eduskunnassa. Olen ehdolla, koska setien aika on ohi.