Auttamalla vaikutat, vaikuttamalla autat enemmän

Olen pohtinut viime viikkoina paljon yksilön ja yhteiskunnan vastuuta. Kuulun neljään tai viiteen facebook-ryhmään, joissa organisoidaan apua turvapaikanhakijoille. Suomen Punaisen Ristin uusien vapaaehtoisten kurssit täyttyvät muutamassa minuutissa. Meillä suomalaisilla on nyt suuri tarve tehdä jotain. Samaan aikaan turhaudutaan, kun pystymme auttamaan vain harvoja, vaikka tämä kriisi koskettaa miljoonia ihmisiä.

Kun pääministerimme ilmoitti aikovansa majoittaa turvapaikanhakijoita yhteen kolmesta asunnostaan, muistin taas nostaa katseeni akuutista avunannosta laajemmalle. Oikeilla päätöksillä tätäkin kriisiä hoidettaisiin paremmin. Tilanne, jossa pakolaisia on liikkeellä enemmän kuin koskaan toisen maailmansodan jälkeen, on poliittisten valintojen tulos – ja kriisin ratkaisun avaimet ovat poliittisilla toimijoilla.

On hienoa, että ihmiset haluavat auttaa. Se on inhimillistä ja oikein. Turvapaikanhakijoiden ei pidä kuitenkaan joutua luottamaan ventovieraiden hyväntahtoisuuteen, vaan valtion pitää tehdä oma osuutensa ja hoitaa turvapaikanhakijoiden vastaanottaminen kuntoon.

Me – sinä ja minä – olemme valinneet vaikuttamiskanavaksemme politiikan ja Vihreät. Kun yksilön mahdollisuudet ovat rajatut, on puolueella joukkovoima takanaan. Suuria ihmisjoukkoja autetaan parhaiten lainsäädännöllä, kansainvälisille sitoumuksilla ja sopimuksilla. Siksi politiikkaa tarvitaan tämänkin kriisin hoitamiseen vapaaehtoisten avuntarjoajien rinnalle.

Pauliina Lehtinen
Helsingin Vihreiden puheenjohtaja

Kirjoitus on julkaistu Helsingin vihreiden tiedotuslehti Heviisin 1/2015 pääkirjoituksena
Lehtinen_Pauliina_pj_web