Alviina Alametsä

Kaupunginvaltuutettu, projektipäällikkö, 26

Mielenterveys, luonto, perustulo

Lahjoita Alviinan kampanjaan!

Ratkaistaan ilmastokriisi. Korjataan mielenterveyspalvelut. Perutaan koulutusleikkaukset. Turvataan kaikkien toimeentulo perustulolla. Näitä asioita edistäisin eduskunnassa.

Olen kaupunginvaltuutettu Helsingissä, ja projektipäällikkö mielenterveysalalla. Valtuustoaloitteideni myötä Helsinki on esimerkiksi aloittanut avoimen mielenterveysklinikan suunnittelun, perustanut uuden tasa-arvosuunnittelijan viran ja panostanut lähiöihin. Lisäksi olen edistänyt esteettömyyttä ja luontoalueiden saavutettavuutta joukkoliikenteellä. Olen puolustanut varhaiskasvattajien palkkojen nostoa, sosiaali- ja terveystoimen lisärahoitusta ja julkisen liikenteen opiskelija-alennuksia.

Vuonna 2007 Jokelan koulusurmat muuttivat minun ja luokkatovereideni elämän, ja nuoruuteni ei ollut helpoimmasta päästä. Siksi haluan edistää erityisesti nuorten hyvinvointia ja mielenterveystyötä. Suomessa joka toinen kohtaa jossain elämänsä vaiheessa mielenterveyden ongelman, mutta vain puolet saa tarvitsemaansa hoitoa. Laadin #terapiatakuu kansalaisaloitteen mielenterveysavun saamisen helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. On ollut hienoa nähdä aloitteen yhdistävän ihmisiä työhön mielenterveyden puolesta.

Vaikuttamistyöhön Vihreisiin minut toi erityisesti taistelu ilmastonmuutosta vastaan ollessani Allianssin ilmastodelegaattina vuonna 2012. Ilmastoaktivistina ajattelen, että yksittäisten ihmisten tekojen lisäksi ilmastonmuutoksen hillintään vaaditaan suuria poliittisia päätöksiä. Eduskunnan tulee luopua ympäristölle haitallisista tuista, pelastaa suot ja lopettaa metsien liikahakkuut. Irtaudutaan fossiilisista polttoaineista vuoteen 2030 mennessä.

Taustani on vaikuttamistyön ohella maailmanpolitiikan tutkimuksessa ja konfliktinratkaisussa. Olen työskennellyt esimerkiksi Pekka Haaviston eduskunta-avustajana, rauhanvälitysjärjestö Crisis Management Initiativessa ja kehitysyhteistyöhankkeissa. Uskon, että valtioiden rajat ylittäviä ongelmia ei ratkaista yksin.

Tehdään Suomesta edelläkävijä ilmastokriisin torjumisessa, rauhantyössä ja diplomatiassa. Pelastetaan hyvinvointivaltio, ja korvaamaton luonto. Näissä vaaleissa päätetään Suomen suunta. Sinun äänesi on arvokas!