Silmälle näkymätön virus on mullistanut arkemme. Poikkeusolot voivat jatkua vielä hyvin pitkään. Helsinki on hiljentynyt. Hallitus on ottanut käyttöön suuret keinot epidemian hallitsemiseksi. Perusoikeuksiakin on rajoitettu ihmishenkien suojelemiseksi. Jokaisen valinnoilla on nyt merkitystä  – kotona pysyminen rajoittaa viruksen etenemistä. Samaan aikaan yhteiskunnan kriittisten toimintojen on pyörittävä tauotta. Terveydenhuollossa ja koulujen opetuksessa on edessä täysin poikkeuksellinen kevät.

Olen johtanut vihreää valtuustoryhmää nyt muutaman kuukauden enkä aavistanut, kuinka unohtumaton vuosi olisi edessä. Kriisi on lävistänyt yhteiskunnan ja vaikuttaa Helsingissä kaikkiin ihmisiin, palveluihin ja työpaikkoihin. Näkymä lähitulevaisuuteen on yhtäkkiä täysin erilainen. Omassa arjessani kuljen nyt vain kodin ja sairaalan väliä. Etätöihin en voi anestesialääkärinä jäädä. Moninkertaistamme tehopaikkojen määrän, jotta jokainen vakavasti sairastunut voi luottaa saavansa hengenpelastavaa hoitoa. Suurin osa sairastaa koronavirusinfektion lieväoireisena kotona, mutta varsinkin ikääntyneitä ja riskiryhmäläisiä se vie hengityskoneeseen asti. Tehopotilaiden lisäksi on hoidettava esimerkiksi kiireelliset ja päivystykselliset leikkaukset sekä synnytykset. Paljon kiireetöntä jää hoitamatta. Pandemian väistyttyä moni potilas on odottanut pitkään tarvitsemaansa hoitoa.

Viruksen aiheuttama shokki osuu laaja-alaisesti yhteiskuntaan. Suuri määrä ihmisiä joutuu lomautetuksi ja yritykset ovat vaarassa kaatua. Kulttuuritoimijat ovat vaikeuksissa. Ihmisten toimeentulo vaarantuu ja sosiaalipalveluiden on vastattava kasvavaan tarpeeseen. Talouden taantumalla on väistämättä suuret vaikutukset hyvinvointiin. Helsinki tulee toipumaan shokista, mutta helppoa siitä ei tule. Taloutta on hoidettu vastuullisesti ja kaupungin kriisinkestävyys on korkealla tasolla. Toimivat mielenterveyspalvelut ovat tärkeä osa kriisin jälkihoitoa.

Poikkeustilan jatkuessa on huolehdittava erityisesti heikoimmista. Kotien sisällä keväästä tulee pitkä. On ollut suuri ilo nähdä, kuinka kriisi on lähentänyt ihmisiä ja synnyttänyt vapaaehtoisten auttajien verkostoja. Suomi selviää pandemiasta ja saamme arkemme vielä takaisin.

Reetta Vanhanen
Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja