”Olen huolissani kaverin masennuksesta, mutta en oikein tiedä, miten voin auttaa”, sanoi lukiolaistyttö minulle pimeän talvipäivän iltana, kahvimukien ääressä. Tämän huolen olen kuullut monta kertaa. Mietin koko illan, mitä voisimme sille huolelle tehdä.

Koululaisten arki on yhä stressaavampaa. Moni kantaa kaveriaan, joka ei jaksa. Moni on nähnyt tutun itkevän bileissä, mutta ei ole oikein osannut mennä auttamaan. Juuri kasvun vuodet ovat usein rankkoja mielen hyvinvoinnille.

Koululaisia opetetaan antamaan ensiapua sydänkohtauksen tai onnettomuuden varalle. Harva koululainen kuitenkaan saa ensiapukoulutusta siihen, kuinka autetaan koulukaveria, jolla on paniikkikohtaus, tai ystävää, joka kokee itsetuhoisia ajatuksia. Entä kuinka edistetään omaa jaksamista ja hyvää oloa? Sitä, että arki sujuu ja tuntuu turvalliselta ja hyvältä?

Me tarvitsemme välineitä elämänkriiseistä selviämiseen, itsestä ja muista huolehtimiseen ja mielenterveyden vahvistamiseen.

Siksi tein valtuustoaloitteen mielenterveyden ensiapukoulutuksesta oppilaille ja opettajille. Aloitteen myötä Helsingin kouluissa toteutettaisiin kahden päivän koulutus, joka sisältää mielenterveyden ja oman hyvinvoinnin vahvistamisen perusteet, ohjeita riskitilanteiden tunnistamiseen ja muiden auttamiseen ja oppimateriaalin elämänkriiseistä selviämiseen ja erilaisten mielenterveyden häiriöiden tunnistamiseen.

Koulutus voidaan toteuttaa mielenterveyden ammattilaisen tai mielenterveyden ensiapukouluttajaksi koulutetun opettajan avulla. Koulutus tulee suunnata myös opettajille, jotta he saavat lisää välineitä ja tuoretta tietoa mielenterveystaitojen edistämiseen, ja oppilaiden psyykkisen hyvinvoinnin seuraamiseen ja vahvistamiseen.

Arkipäivän mielenterveystaitojen vahvistamiseen kouluissa on tutkitut mallit. Niillä voimme ennaltaehkäistä lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmia, edistää tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja vahvistaa koko kouluyhteisön hyvinvointia. Samalla ehkäistään kiusaamista mielenterveyden riskitekijänä. Hyvinvointi tuntuu paitsi ihmisen omassa, myös yhteisön arjessa.

Toivon, että Helsingin valtuutetut lähtevät tukemaan aloitetta, ja että Helsingin kaupunki innostuisi toteuttamaan sen. Tällä aloitteella voitaisiin helpottaa monen arkea ja parantaa ihmisten mieltä. Vahvat mielenterveystaidot kantavat pitkälle aikuisuuteen ja tulevaisuuteen. Tässä on yksi kevyt mutta vaikuttava tapa mielenterveystaitojen edistämiseen kaupungissamme.

Alviina Alametsä
Kaupunginvaltuutettu ja europarlamentaarikko